De expo ’Ikonen’ met foto’s van Anton Corbijn, loopt vanaf 17 december in de Handelsbeurs. Corbijn raakte in de jaren ’70 bekend met zijn foto’s van muzikanten en creëerde talloze iconische platenhoezen. Sergio van platenwinkel ‘Wally’s Groove World’ komt elke dag foto’s van Corbijn tegen op het werk.
Door Nicolas De Beukelaer
“Ik werk al vijf à zes jaar in de platenwinkel, maar ik ken het werk van Corbijn al veel langer. Ik kan zijn platenhoezen er meestal zo uitpikken. Ik las vroeger het muziekmagazine OOR, dat elke week een portret uitlichtte dat door hem werd gemaakt, in de typische sepiakleuren. Dat varieerde van foto’s van Mick Jagger tot meer obscure artiesten zoals The Slits.
Corbijn heeft meer dan 800 albumcovers gemaakt, waaronder enkele iconische, voor onder andere U2, Nick Cave en the Simple Minds. Dat een Rockfotograaf zo veel naamsbekendheid heeft, is redelijk bijzonder. Hij is klein begonnen in Nederland en heeft dan in Engeland redelijk snel contacten gelegd.”
Gestolen foto’s
De tekenaars of fotografen van de hoezen worden zelden vernoemd op de cover. Dat maakt het moeilijk covers te vinden van een fotograaf of tekenaar waar je fan van bent. Sergio is bijvoorbeeld fan van striptekenaars uit de jaren 1970, zoals Moebius, die ook hoezen hebben gemaakt. “Dat zijn heel mooie hoezen, maar ze zijn enorm moeilijk te vinden. Er worden in de metalscene veel werken van avant-gardefotografen zoals Joel-Peter Witkin ‘gestolen’. Eén van zijn foto’s, waarop een afgehakt hoofd in tweeën is gesneden zodat het lijkt op twee kussende mannen, is gebruikt voor een album van Pungent Stench.”
Volgens Sergio is er niet voldoende appreciatie voor de fotografen en kunstenaars. “Er worden heel veel kunstwerken te pas en te onpas gestolen voor verschillende albums. Zo zijn er veel covers gemaakt met de werken van de kunstenaar H.R. Giger.”
Houselabels
Het ‘artwork’ van een album komt het beste tot zijn recht op de hoes van een vinylplaat. De toekomst van die platen ziet Sergio rooskleurig: “Nu is vinyl opnieuw heel populair. Die populariteit gaat met periodes omhoog en omlaag, maar het gaat nooit volledig verdwijnen. Sommige mensen krijgen vinyl van hun ouders of zien er een documentaire over, en willen daar dan zelf meer over ontdekken. Ik draai zelf ook geregeld als deejay, dus ik kan niet zonder vinyl. Ik luister veel muziek digitaal, maar als ik iets goed vind, wil ik het wel graag op vinyl hebben.”
Lijken, Lenin en zelfportretten
De expo, die tot 16 april loopt, bevat naast een selectie van zijn portretfoto’s drie ongeziene reeksen: ‘Cemeteries’, ‘Somebody’ en ‘Lenin USSR’. De reeksen bestaan respectievelijk uit zwart-witfoto’s van grafmonumenten, zelfportretten waarin hij bekende foto’s van overleden muzikanten imiteert en foto’s die de visuele aanwezigheid van Vladimir Lenin tonen in de Sovjetunie in de jaren 1980.