Billboard Project: jong kunsttalent kaapt Antwerpen

Elk jaar krijgen Antwerpse kunststudenten de kans om hun kunstwerken tentoon te stellen in de stad. Met het Billboard Project wil kunstenares Sanja Tomic een stedelijk platform creëren voor jong talent. Daarom kapen studenten deze maand 200 billboards die er anders ongebruikt bij zouden staan. Door de crisis zijn immers heel wat reclamecampagnes afgelast.

Het Billboard Project geeft studenten elk jaar de kans om hun talent te delen met de stad. Ook dit jaar is dat het geval, al verloopt het door de coronacrisis net iets anders. Normaal gezien worden er 50 panelen voorbehouden voor studenten, dat is dit jaar maar liefst verviervoudigd. Naast de werken van de studenten, spot je er ook kunstwerken van vaste waarden als Nick Andrews en Fred Bervoets. Met het project willen de organisatoren de lege stad verblijden met een portie kunst op straat. 

Buiten de schoolmuren

De grootste troef van het project is de samenwerking met de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten en Sint Lucas Antwerpen. Van beide scholen kregen een handvol studenten de kans om tijdens deze quarantaine-editie een werk te maken waarin ze laten zien hoe zij de quarantaineperiode beleven. “Net voor het project stierf een dichte familievriend, Rob Scheers, aan de gevolgen van Covid-19”, vertelt studente Elien Roemendael. Scheers was in de stad bekend als Antwerp Pride-boegbeeld. “Voor mij was het dan ook snel duidelijk dat ik deze kans zou grijpen en er een eerbetoon van ging maken. Ik vind het oprecht zeer fijn dat ik mijn portret van Rob nu in zijn geliefde stad kan tentoonstellen. Zo krijgt hij toch de herdenking die hij verdient.”  

Ook Kaat Vercammen, studente Beeldende Kunst, hecht veel belang aan het Billboard Project. “Als student blijf je met je kunstwerken vaak binnen de context van de school. Daarom is het zeer fijn om je werken nu op straat te zien, beschikbaar voor een groter publiek.” Ook het feit dat de werken in billboards voor publicitaire boodschappen worden geplaatst, is volgens Kaat een grote meerwaarde. “Het biedt een andere kijk op beeldvorming in publieke ruimtes. Op deze manier kunnen wij als kunstenaars een opmerkelijke interactie aangaan met het publiek en de openbare omgeving. Dat is iets totaal anders dan de gewoonlijke reclameboodschappen.”

Route

Op ieder billboard pronkt een eigen persoonlijk verhaal. Zowel studenten schilderkunst, fotografie en grafisch ontwerp lieten hun creativiteit de vrije loop om de inwoners van Antwerpen een kunstwandeling te schenken. Die wandeling kan nog tot eind mei, daarna worden alle kunstwerken geveild ten voordele van de Zelfmoordlijn.

Heb je zin om zelf te ontdekken welke werken er in de Triangelbuurt en omstreken hangen? Geen probleem, want het Billboard Project heeft een plattegrond uitgestippeld waarop perfect te zien is waar de verschillende kunstwerken zich bevinden. De volledige plattegrond vind je online, of op een van de billboards in de Kloosterstraat en op de Meir. 

 

By | 2020-05-15T10:00:50+02:00 mei 15th, 2020|Cultuur|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment