Stad Antwerpen iets meer autovrij door coronamaatregelen: “Het brengt meer bewegingsvrijheid met zich mee”

De komende maanden brengen wellicht nog een hoop gepuzzel met zich mee wat betreft nieuwe regels. Sinds kort zijn alle winkels weer open en niet veel later volgden ook de horecazaken. Nu alles langzamerhand weer normaal wordt, zouden we bijna de anderhalve meter-regel vergeten. Dat wil de stad voorkomen.

Stad Antwerpen speelt al langer met het idee om van de binnenstad meer en meer een voetgangerszone te maken. Tegen 2036 is het de bedoeling om minstens 30,6% autovrij te maken. De volgende straten zouden daarvoor in aanmerking komen: Sint-Andriesplaats, Korte en Lange Vlierstraat, Pachtstraat, Prinsstraat, Kommekesstraat, Raapstraat, Lange Brilstraat, Lange Doornikstraat, Grote Koraalberg, Kipdorpvest (tussen de Meir en Kipdorpbrug) en Schuttershofstraat. 

Maar aangezien de corona-maatregelen de mensen verplichten om afstand te bewaren, is de situatie dringender geworden. Dat is namelijk amper mogelijk op de smalle voetpaden. Op bepaalde plaatsen zal het plan voor de autovrije straten sneller doorgevoerd worden. (Namelijk de Schuttershofstraat, Sint-Andriesplaats, Lange Vlierstraat en Prinsstraat.) De meningen bij de winkeliers in de Schuttershofstraat zijn verdeeld.

Vrije straten en etalages

De Schuttershofstraat is bekend voor zijn vele luxe-winkels. Pal in het midden van de winkelbuurt kan je er terecht voor allerlei soorten boetieks. Volgens Aïda Hereman (pop-upstore Unsaid Library) zijn de doorrijdende auto’s alleen maar een obstakel. “De winkeliers steken veel werk in hun etalage, maar omdat de auto’s er steeds voorstaan ziet toch niemand ze. Zeker gezien de corona-maatregelen, denk ik dat het verbieden van de auto’s alleen maar voordelen met zich meebrengt. Mensen hebben meer bewegingsvrijheid en voelen zich ook veiliger. Je kan zigzag de straat oversteken en hoeft niet meer tegen elkaar te botsen op de voetpaden, de straat is dan immers vrij.

Wandelen gebeurt steeds minder

Toch denkt niet iedereen daar zo over. Voor de luxe-boetieks in de straat, komt een groot deel van het cliënteel met de auto. “Mensen komen veel gerichter winkelen bij dit soort winkels,” getuigt Marieka Van Es (Chanel). “De straat kampt in eerste instantie met andere problemen, die zou de stad beter eerst aanpakken alvorens de auto’s te verbieden.” Zo zijn een groot deel van de panden in de Schuttershofstraat de laatste jaren leeg komen te staan als gevolg van een zeer dure huurprijs. “Het vuilnis wordt vaak pas in de late namiddag opgehaald en soms staan de toiletten van de werkmannen hier te stinken op straat bij 40 graden. Dat zou je niet verwachten, en zeker niet in zo’n mode-stad als Antwerpen. Vroeger was dit dé straat van de stad, maar mensen wandelen er steeds minder door. Als het dan ook nog eens autovrij wordt gemaakt, weet ik niet of ik nog veel volk ga zien.”

Parade van luxeauto’s

Toch zijn niet alle winkeliers even tevreden met het cliënteel dat per auto komt. Volgens Deborah Witte (Terre Blue) verbrodden die auto’s het voor heel de straat. “Parkeren in het midden van de weg, even uitstappen, pakketje ophalen en weer weg. Zoiets kan niet.” De diversiteit van de winkels in de straat trekken logischerwijs verschillend cliënteel aan. “De klanten in mijn winkel vinden het aangenaam om rustig door de straat te wandelen en bij de etalages even te stoppen. Als er op zaterdag dan een parade aan luxe auto’s voorbij rijdt, nemen die wel een groot deel van de gezellige sfeer weg.”

Het doorvoeren van de autovrije zone zou wellicht gepaard gaan met de nodige werken, al ziet Deborah Witte daar geen al te groot probleem in. “Op korte termijn gaat dat eventjes vervelend zijn. Mensen zullen waarschijnlijk wegblijven door al het vuil dat de werken met zich meebrengen maar op lange termijn zal de straat beter worden. De Schuttershofstraat kent wel degelijk een paar gebreken, maar met het verwijderen van de auto’s gaan we al een heel stuk de goede kant op.”

 

By | 2020-06-12T13:29:00+02:00 juni 11th, 2020|Actua|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment