Tall Poppy Brewing Company is een kleine brouwerij in Edegem. Wat begon als een onschuldige hobby, groeide uit tot een knusse brouwerij. De naam ‘Tall Poppy’ verwijst naar een klaproos en net als bij de klaproos is hun ambitie groter dan hun gestalte. “Ik wil mensen kennis laten maken met smaken die ze niet gewoon zijn”, vertelt brouwer Jo Olluyn.
Wat onderscheidt jullie van andere bierbrouwers?
“Ik denk dat de meeste kleine brouwerijen hun eigen identiteit proberen doorvoeren in hun bieren. Op die manier onderscheiden we ons allemaal van elkaar. Daarom probeer ik altijd bier te maken dat ik zelf lust. Ik wil de mensen niet per se uitdagen, maar ik wil ze toch andere dingen laten proeven, smaken die ze niet gewend zijn.”
Hoe kunnen we jullie bieren herkennen?
“Ik heb een vrij opvallend, maar sober design. Mijn etiketten zijn vrij leeg, een beetje het tegenovergestelde van andere Belgische bieren vol wapenschilden en cartoons op hun etiketten. Mijn bieren worden bedrukt met een wit etiket met daarop een simpele klaproos. Ik probeer er ook zo weinig mogelijk tekst op te zetten, omdat er al zoveel tekst op staat. Denk maar aan alcoholpercentage, brouwerij, ingrediënten … ”
Welk van jullie bieren wordt het meest verkocht?
“Ik brouwde tot vorige maand alleen eenmalige brouwsels. Die werden allemaal evenveel verkocht, en raakten zelfs uitverkocht. Sinds deze maand heb ik een vast bier dat ik meermaals ga brouwen: Yesterday’s Favourite. Puur statistisch gezien verkoopt dat het beste, gewoon omdat ik dat meerdere keren opnieuw ga brouwen.”
Jullie zijn ook te vinden in veel cafés en winkels, voelen jullie de invloed van de coronacrisis op jullie omzet?
“De omzet voor en tijdens de coronacrisis kan je niet vergelijken. Het feit dat de horeca volledig is stilgevallen, zorgde natuurlijk ook bij ons voor een aanzienlijk omzetverlies. Voor de crisis kwamen er veel mensen die eens wilden experimenteren. Zij kochten dan een aantal willekeurige bieren om thuis te proberen. Dat aantal is nu enorm gedaald.”
Hoe vangen jullie dat verlies op?
“We boosten onze particuliere verkoop. Dat doen we door zoveel mogelijk reclame te maken via sociale media. Op die manier vinden klanten toch nog de weg naar onze brouwerij. Ook spreken we mensen en potentiële klanten persoonlijk aan: “Als je dan toch niet op café kan om een pintje te drinken, drink er dan thuis eentje.” En dat zorgt ervoor dat onze omzet toch een beetje stijgt.”
Kunnen jullie nog altijd op dezelfde manier brouwen of zijn daar ook aanpassingen gebeurd?
“Bij het brouwen zelf is er eigenlijk niet zoveel veranderd, omdat ik een eenmanszaak uitbaat. Ik hoef dus geen veiligheidsmaatregelen te nemen die de productie bemoeilijken. Af en toe brouw ik samen met klanten of andere brouwers, en dan moeten we natuurlijk wel meer opletten. Maar uiteindelijk vallen de aanpassingen mee.”
Zijn er nog uitbreidingsplannen voor de toekomst?
“Die zijn er zeker, maar dat zijn momenteel nog dromen. De voorbije maanden hebben ons geleerd dat investeringen terugverdiend moeten worden. En dat is nu niet het ideale moment daarvoor. Ik wacht liever nog even af tot de onzekere tijden afnemen.”
Leave A Comment