Voor het eerst in maanden konden cultuurliefhebbers nog eens genieten van een voorstelling in de Bourla. Afgelopen zaterdag, maandag en woensdag woonden in totaal zo’n 400 mensen ‘April’ van Guy Cassiers bij, een voorstelling als pleidooi voor nuance, gereserveerdheid en diplomatie dertig jaar na de start van de Eerste Golfoorlog. Voor Toneelhuis vergde dat veel organisatorisch werk, maar dat bleek meer dan de moeite waard.
“Dit is niet het nieuwe normaal”, valt er te lezen boven de tent waarin het publiek voor de voorstelling een sneltest liet afnemen. Maar voorlopig zijn voor testvoorstellingen nog steeds heel wat voorzorgsmaatregelen van kracht. “Ontsmettingsgel aan elke ingang, de bar die gesloten blijft…” somt Leen Van de put van Toneelhuis enkele voorbeelden op. “Daarnaast hebben we een zo veilig mogelijke situatie proberen te creëren door iedereen een nieuw chirurgisch mondmasker te geven bij het betreden van de zaal, en ten allen tijde de social distancing te respecteren. Stoeltjes staan nu per twee op anderhalve meter van elkaar en zullen zo voor de rest van het seizoen blijven staan. Ook als we in juni weer voor 200 man mogen presenteren, iets wat het komende Overlegcomité hopelijk goedkeurt.”
Geen positieve sneltesten
Bovenop al die maatregelen moest het publiek, dat van 92 over 135 naar 178 mensen werd opgebouwd, ook een sneltest laten afnemen. “Maar wat ons betreft is dat niet elke keer nodig om naar een voorstelling te gaan, daarom staat dat ook heel bewust boven de tent”, zegt Van de put. “We bewezen in september en oktober al dat het veilig kan met de andere maatregelen die we nemen. Maar tijdens deze testevents vroegen we iedereen om vooraf een sneltest te laten afnemen en om zeven dagen na de voorstelling ook nog een PCR-test te laten doen.”
Toneelhuis regelde het verloop van de sneltesten tot in de puntjes. Bij aankoop van een ticket voor de voorstelling kregen toeschouwers een tijdslot voor de test toegewezen. Die werd afgenomen door een professioneel team van Altrio Thuisverpleging. Een drietal minuten wachten en een negatieve test later moest het publiek met een nieuw chirurgisch mondmasker meteen de zaal ingaan. Bovendien testte onder het toeziend oog van ook nog eens een dokter niemand positief.
Grote cultuurhonger
Het wetenschappelijk experiment, wat nog steeds het doel blijft van een testevenement, kon zo in alle veiligheid doorgaan. “De bedoeling was om de luchtkwaliteit te meten, met steeds opgedreven toeschouwersaantallen”, legt Van de put de opzet van de testvoorstelling uit. “De eerste resultaten waren alvast super positief. Die tendens zette zich voort, maar van de laatste voorstelling zijn nog geen concrete resultaten binnen.”
Naast de wetenschappelijke waarde van zo’n testevenement, was het voor Toneelhuis vooral fijn om nog eens te doen wat ze het liefste doen: “Een première organiseren in de Bourla met publiek in de zaal. Dat was uiteraard fantastisch.” En ook het publiek genoot ervan, zag Van de put: “De cultuurhonger bij ons publiek is heel groot. We kregen pas de dag voor onze eerste voorstelling officieel groen licht voor de testvoorstellingen, waardoor we toen pas naar de buitenwereld konden communiceren. Ik maakte me zorgen of mensen op die korte tijdspanne nog wel hun weg zouden vinden naar de voorstelling en een ticket zouden kopen. Maar mijn bezorgdheid bleek ongegrond, want op iets meer dan 24 uur waren de 400 tickets voor de drie testevenementen de deur uit.”
Alles in beschouwing genomen waren de testevenementen dus een succes, en volgens Van de put ook voor herhaling vatbaar: “We zouden het onderzoek volgende week graag nog een vervolg geven, met twee voorstellingen van The Sheep Song. Zo kan ook de nieuwe voorstelling van FC Bergman alsnog in de Bourla in première gaan. Die aanvraag is ingediend, maar ook daar moeten we nu weer wachten op groen licht van alle partijen.”
Leave A Comment