Heel april acties voor Maand van de Markt: “Markten brengen mensen samen”

April is Maand van de Markt. Elke week worden er tal van acties op poten gezet door de provincie en stad Antwerpen om markthandelaars te steunen en zoveel mogelijk volk naar het stadscentrum te lokken. “Markten zijn anno 2023 nog steeds relevant”, aldus Nathalie De Bock, detailhandelscoach provincie Antwerpen.

Door Nanette Huysmans

Het initiatief komt oorspronkelijk uit West-Vlaanderen, maar sinds vorig jaar zit provincie Antwerpen mee op de kar. Ook in de Triangelbuurt is er een wekelijkse markt op het Theaterplein.

Nathalie De Bock hoopt op een mooie opkomst. “Maand van de Markt organiseren we zodat markten weer op de kaart worden gezet en markthandelaars een gezicht krijgen. De laatste jaren zijn er veel handelaars op pensioen gegaan zonder dat er opvolging klaarstond. Hierdoor verliezen markten aan waarde en is het voor de consument minder interessant om naar de markt te gaan. We willen de marktkramers met initiatieven zoals Maand van de Markt opwaarderen en mensen stimuleren om lokaal te kopen met acties waarmee ze leuke prijzen kunnen winnen.”

 

Data verzamelen

Maand van de Markt werd niet enkel in het leven geroepen om ludieke acties voor kopers en handelaars te voorzien. “Het voornaamste doel is om gegevens te vergaren van de mensen die naar de markten komen, om zo het DNA van een markt te bepalen. Wanneer de klanten van de markten in april een QR-code scannen, komen we te weten hoe oud zij zijn, hoe zij naar de markt komen, wat hun favoriete kramen zijn, enzovoort.” Met de gegevens kunnen de organisatoren de markten aanpassen aan wat mensen het liefst zien en kopen.

Maand van de Markt loopt van 1 tot 30 april.

Ontmoetingsplaats

Ook Oualid, een 33-jarige marktkramer op de Vogelenmarkt is positief over de acties die in april van start gaan. “Ik ben als marktkramer begonnen omdat ik bij mijn kompanen zag dat dat een leuk zakcentje opbrengt en dat zij er socialer door zijn geworden. Bijna elke zondag krijg ik dezelfde klanten aan mijn fruit- en groentekraam en dan slaan we ons wekelijks babbeltje. Het zou heel fijn zijn om mijn klantenbestand te kunnen uitbreiden. Nu trek ik vooral een ouder publiek aan maar ik hoop in de toekomst ook meer jonge klanten te zien. In tegenstelling tot winkels die er het hele jaar door zijn, dienen markten als ontmoetingsplaats voor verschillende culturen.”

 

By | 2023-04-19T12:01:50+02:00 april 19th, 2023|Actua|0 Comments

About the Author: