“Geluk zit voor ons niet in een korting, maar in iets goeds doen voor de natuur.” Met die slogan gedrukt op de vitrine sloot Dille & Kamille op de Wapper de deuren tijdens Black Friday (25/11). Dat deden ze bewust als deelnemer aan Green Friday, de tegenbeweging van de uit de VS overgewaaide kortingsdag. En ze zijn niet de enige: ook Xandres, in de Huidevettersstraat, deed mee. “Buy better, keep forever”, klinkt het daar.
Black Friday ontstond in de Verenigde Staten en valt op de dag na Thanksgiving. Het luidt het begin van de kerstperiode en de daarbij horende kerstaankopen in. Daarom geven winkels hoge kortingen. Black Friday is voor velen de perfecte dag om cadeautjes te kopen voor Kerst, maar zorgt ook voor een onverantwoord consumptiegedrag: er wordt niet enkel gekocht omdat je iets nodig hebt, maar omdat er kortingen zijn.
Black vs Green
Green Friday is een bewustmakingscampagne over de impact van dat consumptiegedrag op de planeet. De actie roept consumenten op om bewuster te zijn in hun koopgedrag. Dille & Kamille sloot daarom alle deuren van zijn winkels, zelfs de virtuele van de webshop. Daarop verschenen artikels die je op weg helpen om iets te doen voor de natuur: tips om een natuurwandeling te maken, of hoe je vogels kan helpen in de winter.
Kleren herstellen
Ook modeketen Xandres deed mee met Green Friday. “Wij begonnen twee weken ervoor met Xandres-kledij van klanten te verzamelen om die een tweede leven te geven. Afgelopen vrijdag zijn we met alle teams samengekomen om die kleding te herstellen: gaatjes maken, ritsen herstellen, losse zomen weer vastzetten…”, aldus verkoopster Katja. Die service biedt Xandres al jaren, maar werd extra in de verf gezet voor Green Friday. Volgens Katja waren de klanten tevreden met het initiatief. “Er zijn veel klanten met hun kledij naar hier gekomen”, vertelt zij. “Meestal sta ik gewoon in de winkel, maar het was leuk om eens iets anders te doen.”
Toch zijn Dille & Kamille en Xandres in de minderheid. Op de Meir haalden andere winkels met kortingen tot 50 procent alles uit de kast om klanten te lokken op de consumptiehoogdag.
Wat vinden de klanten zelf van Green Friday?
“Ik vind het een goed initiatief”, begint Lore (20). “Het is belangrijk om bewust om te gaan met ons consumptiegedrag, dus ik begrijp waarom Green Friday bestaat. Dille & Kamille focust op duurzaamheid, dus het past bij hen om niet mee te doen met Black Friday. Maar als ik alle kerstaankopen moet doen zonder kortingen, zou dat niet goed zijn voor mijn portemonnee. Het leven is al duur genoeg, dus ik ga er wel van profiteren.”
Nienke (29) en haar vriend Bram (32) zijn afkomstig uit Nederland en kwamen voor Black Friday een dagje winkelen in Antwerpen. “Wij zijn naar hier gekomen om te winkelen met korting dus als iets niet afgeprijsd is, ben ik er vandaag niet in geïnteresseerd”, vertelt Nienke. Bral vult aan: “Voor mijn gevoel is Black Friday nog heel nieuw in België en Nederland, dus ik sta niet te springen voor Green Friday. Ik vind het een hypocriet concept. Je bent een winkel, dus je draagt al bij aan de overconsumptie. Niet meedoen met Black Friday maakt je niet onschuldig.”
Marian (52) en haar dochter Elise (17) zijn eveneens op koopjesjacht op de Meir. “Als ik uitreken hoeveel geld er ieder jaar in december gaat naar cadeautjes, ben ik blij dat ik ergens kan besparen door te shoppen op Black Friday”, vertelt Marian. “Je koopt wel sneller iets omdat er korting op is”, vult Elise aan. “Maar Green Friday is wel een goed concept, als die winkels ook meer doen dan enkel de deuren sluiten en geen korting geven”, besluit Marian.