Het reservatiesysteem bij winkels dan toch een succes? “Het was vooral een maatregel voor ketens als Primark en Zara”

De Belgische bevolking krijgt extra ademruimte. Maandag 26 april werden er namelijk enkele versoepelingen doorgevoerd. Zo mogen we met tien samentroepen, gaan de kappers weer open en is het ook opnieuw mogelijk om te winkelen zonder afspraak.

Vooral die laatste versoepeling zal bij veel winkeluitbaters deugd doen. Na een hectische paasperiode kunnen ze de deuren volledig opengooien, of toch niet?

Luigi Jansen (48), medewerker van Shanti Productions in de Jezusstraat, is overtuigd dat de verplichte reservatie weinig impact had op de kleine zelfstandige: “Het was vooral een maatregel om het volk in grote winkels zoals Primark, C&A en Zara te beperken. Wij zijn geen bekende commerciële winkel, op drukke momenten staan er nooit meer dan zeven mensen in onze winkel. Onze klanten plaatsen vooral specifieke bestellingen.”

De kledingwinkel, gekend voor haar originele designs en bedrukkingen, zag het dan ook als een tijdelijke overheidsmaatregel om het funshoppen in te dammen: “Dat is goed gelukt want het was enorm rustig in ’t Stad. Bij ons komen impulsaankopen minder snel voor, maar uiteraard is dat bij ons ook wel dagelijks het geval. Als het dan wegvalt, moet je het met minder doen.”

Ondertussen heeft Shanti Productions besloten om het reservatiesysteem te behouden: “Het is nu makkelijker om onze winkel binnen te stappen, maar momenteel laten we het afspraaksysteem op onze website staan. Wij zijn langer met klanten bezig zodat we ze kunnen helpen met bedrukkingen. Zowel op Facebook als op onze webshop kunnen klanten een datum en een uur uitkiezen. Het heeft veel tijd en moeite gekost, maar eigenlijk is het geen slecht systeem. Al moeten mensen in mijn ogen de vrijheid hebben om te gaan en te staan waar ze willen en wanneer ze dat zelf willen.”

Luigi Jansen van Shanti Productions

By | 2021-05-03T09:54:05+02:00 mei 3rd, 2021|Geen categorie|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment