Kopen we meer Belgisch in de supermarkt?

De Belgische consument wordt opgeroepen om meer producten van Belgische bodem te kopen. Het is niet genoeg om enkel de lokale ondernemers extra te steunen, ook in de supermarkten moeten we meer naar Belgische producten grijpen. Daarom zetten supermarkten die artikels meer in de kijker. 

De schrik dat onze economie tot stilstand zal komen is groot. Alle kleine stappen die kunnen helpen, moedigen de supermarkten daarom enorm aan. De import uit andere -vooral Zuiderse- landen is veel moeilijker, maar gelukkig is het oogstseizoen bij ons gestart. Supermarkten kunnen alle producten blijven aanbieden, maar dan van Belgische bodem.

Roel Dekelver, communicatieverantwoordelijke van Delhaize België, geeft een extra woordje uitleg over de maatregelen die zij nemen om Belgische producten meer naar voren te schuiven. “Wat we doen is niets nieuws, 70% van onze producten zijn sowieso van Belgische bodem. Door de coronacrisis wordt ons systeem enkel uitgebreid en zetten we nóg meer lokale producenten in de kijker. De komende maanden blijven wij inzetten op Belgische artikels met de boodschap ‘steun uw lokale leverancier/producent’.”

Kopen klanten daardoor meer lokaal?

“Zeker! De crisis verhoogt het bewustzijn van de consumenten. Wij maken wel een onderscheid tussen burgers en klanten. Burgers kopen zo veel mogelijk Belgisch, maar klanten kijken in eerste instantie naar hun budget. Bij klanten speelt het lokale aspect dus een minder grote rol.”

Komt dat omdat Belgische producten duurder zijn dan hun buitenlandse variant?

“De prijs is verbonden met vraag en aanbod. Gedurende de maand maart zagen we bijvoorbeeld dat producten die van Spanje kwamen duurder werden. De quarantainemaatregelen maakten de import ervan veel moeilijker, wat een grote druk op de prijzen zette. We hebben dus geluk dat het Belgische seizoen volop aan de gang is. De prijs heeft daarnaast ook te maken met het feit dat de horeca geen vragende partij meer is, omdat deze gesloten is door de quarantainemaatregelen. Het aanbod blijft even groot maar de vraag komt enkel van supermarkten. Dat maakt dat prijzen stabieler zijn of zelfs iets lager zijn dan anders.”

Gaat Delhaize de initiatieven die nu in de winkels genomen worden na de crisis verderzetten?

“Natuurlijk! Zelfs nog meer als het kan. De komende maanden werken we hard aan nieuwe initiatieven, maar deze staan nog niet helemaal op punt. Het gaat na de crisis nog steeds moeilijk zijn om bepaalde producten hier te krijgen. Elk land maakt zijn eigen regels, zo zijn er bijvoorbeeld landen die eerst hun eigen gebied voorzien en pas dan naar het buitenland zullen exporteren. Toch is het aanbod in België zeker voldoende, dus wij maken ons geen zorgen.”

 

By | 2020-05-01T12:34:57+02:00 april 28th, 2020|Actua|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment