Dressed by Antwerp: “Jong talent moet kansen krijgen”

De nieuwe modecampagne ‘Dressed by Antwerp’ moet Antwerpen als modestad van Vlaanderen extra in de kijker zetten. Dat doen ze met creaties van masterstudenten mode aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten. “Iedereen kent Antwerpen voor zijn mode dus dat moet af en toe ook gepromoot worden, voor ons studenten is het fijn om daaraan mee te helpen”, zegt Nick Haemels, een van de studenten.

Elodie Oedraogo en Tom Smith schitteren in creaties van drie modestudenten. Walter Van Beirendonck, afdelingshoofd van de modeafdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, selecteerde de unieke kledingstukken uit de bachelorcollecties van Shuting Qiu, Nick Haemels en Julie Ballardt. De campagne is te zien in internationale luchthavens en treinstations. Ook in de Huidevettersstraat kan je de campagnefoto’s bewonderen.

Nick Haemels, een van de ontwerpers, is blij met de samenwerking. “Als ontwerper moet je vertrouwen hebben in de visie van anderen. Ik ontwerp de kleren en de stylist stylet die op het model. Het is fijn dat mijn ontwerpen deel mogen uitmaken van deze campagne. De jas die Tom Smith draagt, heeft me veel tijd en moeite gekost dus ik ben erg tevreden dat ze deze hebben uitgekozen.”

Voor de studenten is het fijn om hun creaties aan het grote publiek te tonen. “Antwerpse ontwerpers zoals Dries Van Noten zijn internationaal al gevestigd. Onze school is internationaal bekend. Het is een goede keuze om jong talent de kans te geven en in de kijker te staan. Er zijn al honderden campagnes met bekende ontwerpers dus daarom springt net deze campagne er zeker uit”, zegt Nick.

“Antwerpse mode bepaalt mee het DNA van de stad”
– Inge Wagemans, woordvoerster Claude Marinower

Dat Antwerpse mode internationaal geliefd is, staat vast. De campagne moet dat nu ook bij ons in de kijker zetten. “In het verleden zijn we niet altijd trots genoeg geweest op onze mode. Maar nu beseffen we dat de modewereld, samen met de haven, de diamant en musea mee het internationale DNA van deze stad bepaalt. Antwerpse mode is zelfs een Belgisch exportproduct. Daar kunnen we niet trots genoeg op zijn”, aldus Inge Wagemans, woordvoerster Claude Marinower. Volgens een onderzoek van de Antwerp Management School (AMS) is de Antwerpse modesector goed voor een omzet van 1.3 miljard euro en 300 miljoen euro aan toegevoegde waarden per jaar.

“Enerzijds willen we onze mode-reputatie bij internationale modeliefhebbers versterken”, vertelt Wagemans, “anderzijds willen we retailers en modehuizen overtuigen om zich te vestigen in Antwerpen. We willen vooral laten zien dat Antwerpen een bruisende stad is vol creativiteit. De ontwerpen van de modestudenten springen in het oog. Talent krijgt in deze stad de kans om zich te ontwikkelen. Wij hebben als stad een rijke cultuurgeschiedenis en dat in combinatie met bijvoorbeeld een gerenommeerde mode-opleiding zorgt vandaag voor een interessante dynamiek.”

By | 2019-02-28T15:14:29+01:00 februari 28th, 2019|Actua|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment