Musea in den Triangel: “Wij zoeken opnieuw verbinding met de Antwerpenaar”

Kunstliefhebbers kunnen hun hart weer ophalen, want sinds 18 mei zijn de musea weer open. Mits de navolging van alle maatregelen, kan de cultuur ook in de Triangelbuurt weer opgesnoven worden. Harlinde Pellens, die instaat voor de communicatie van het Rubenshuis en het Museum Mayer van den Bergh, maakt de balans op na twee weken van museumbezoeken.

Na grondig overleg van de Nationale Veiligheidsraad mochten alle musea op 18 mei weer opengaan. Er zijn veel maatregelen waar rekening mee moet worden gehouden, maar volgens Harlinde Pellens maakt dat niet zo’n groot verschil in aanpak. “Als museum hebben wij best wel wat expertise wanneer het aankomt op bezoekers controleren. Het was dus niet zo moeilijk om ons te organiseren en bezoekers op een veilige manier te ontvangen. Nu de musea twee weken weer open zijn, vinden meer en meer mensen hun weg terug naar de musea. Het merendeel informeert zich op voorhand via de website, waardoor de maatregelen geen struikelblok vormen.”

Vast parcours

“Het grootste verschil met de periode voor corona is het beperkt aantal bezoekers dat binnen mag”, vertelt Harlinde Pellens. “Om dat te controleren werken we met tijdsloten en kunnen bezoekers hun tickets enkel online kopen. Daarnaast is er nu ook een vast parcours dat de bezoekers moeten volgen. In het Rubenshuis was dat altijd al het geval, maar in het Museum Mayer van den Bergh vonden mensen het net fijn om te kunnen verdwalen in de kamers. Het is jammer dat dat niet meer kan, maar de veiligheid van personeel en bezoekers is onze grootste prioriteit.”

“Om, ondanks de maatregelen, toch een volledige museumervaring te kunnen bieden, hebben wij ervoor gekozen om kleinere ruimtes niet af te sluiten. We houden ze wel strenger in de gaten en verzoeken onze bezoekers om hoffelijk te zijn wanneer ze iemand kruisen. Social distancing lijkt niet simpel in historische huizen met kleine kamers, maar tot nu toe gaat dat heel goed.” 

Online

Tijdens de quarantaine waren de musea dan wel gesloten, maar dat betekent niet dat ze stilzaten. Dankzij onder andere podcasts, spelletjes of een quiz, kunnen mensen van thuis uit verschillende aspecten van het museum ontdekken. “We verwachten dat het bezoekersaantal zal toenemen, maar iedereen gaat op zijn eigen manier met de versoepelingen om”, verduidelijkt Harlinde. “Daarom blijven we inzetten op dat online aanbod. Mensen die zich nog niet comfortabel genoeg voelen om naar buiten te gaan, kunnen nog steeds het reilen en zeilen van de musea van thuis uit volgen.”

“Het online aanbod is daarnaast ook gunstig voor doelgroepen die we voor de coronacrisis niet bereikten. Toen lag de focus namelijk vooral op mensen fysiek naar het museum krijgen, maar voor zij die minder mobiel zijn, is een historisch huis bezoeken niet gemakkelijk. Nu we een manier hebben gevonden om het museum naar de woonkamer te verplaatsen, krijgen ook zij de kans om het te ontdekken.” 

Bekijk het online aanbod hier: Museum Mayer van den Bergh, Het Rubenshuis

De Antwerpenaar

Zowel het Rubenshuis als het Museum Mayer van den Bergh trekken voornamelijk een internationaal publiek aan. Voor het eerste museum is dat zelfs 65 tot 70%. Het sluiten van de grenzen zorgt dus voor een grote hap uit het bezoekersaantal, maar spoort wel aan om een nieuw doelpubliek aan te spreken. “Zelfs wanneer de grenzen terug opengaan, zijn we ons ervan bewust dat we niet op veel toeristen moeten rekenen”, vertelt Pellens. “De angst om te reizen zal nog een tijd heersen, dus zoeken wij opnieuw verbinding bij de Antwerpenaar. We willen hen aantrekken om iets nieuws te ontdekken in eigen stad en verwonderd te zijn door de schoonheid van de historische huizen.”

“Toch zijn we nog heel voorzichtig wanneer het op communicatie aankomt”, voegt Harlinde Pellens toe. “Er worden nog geen advertenties of betaalde campagnes uitgestuurd, omdat het nu nog afwachten is hoe die eerste weken verlopen. Het is belangrijk om voorzichtig op te bouwen, zonder de veiligheid van de bezoekers en het personeel uit het oog te verliezen. Als er dan toch pijnpunten zijn, kunnen die zo snel mogelijk en zonder onnodige risico’s worden weggewerkt.”

Nieuwe wind

Het aantrekken van de lokale bevolking kan het bezoekersaantal weer doen groeien, maar desondanks zal de coronacrisis duidelijk sporen nalaten in de museale sector. “Net als andere sectoren, hebben ook wij geleden onder de quarantaine”, bevestigt Harlinde Pellens. “De sluiting viel net aan het begin van het toeristisch seizoen, waardoor veel inkomsten verloren zijn gegaan.” 

“We zullen de voorbije jaren niet kunnen evenaren op financieel vlak, maar dat is op dit moment niet het belangrijkst. Mensen die de voorbije twee weken naar het Rubenshuis of het Museum Mayer van den Bergh kwamen, vertelden allemaal hoe blij en opgelucht ze waren om terug buiten te mogen en een museum te bezoeken. Dankzij dat enthousiasme waait er hier een positieve nieuwe wind. Ons doel is dan ook om mensen in deze barre tijden schoonheid en vreugde te kunnen schenken.”

By | 2020-05-28T18:53:14+02:00 mei 28th, 2020|Cultuur|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment