Give us a like and we'll keep you in the loop.

We use cookies

We use cookies and other tracking technologies to improve your browsing experience on our website, to show you personalized content and targeted ads, to analyze our website traffic, and to understand where our visitors are coming from. By browsing our website, you consent to our use of cookies and other tracking technologies.
Den Triangel is een Antwerpse wijkkrant die sinds maart 2008 meespeelt in het Antwerpse medialandschap. Studenten Journalistiek van de Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen maken de krant helemaal zelf, en zetten op die manier al hun eerste stappen in het beroepsleven.

Werken aan de Leien - "We lopen inkomsten mis”

by Inez Calcoen
by Inez Calcoen

De werken aan de Noordelijn zijn ‘nog maar’ sinds maart 2016 bezig, maar voor sommigen lijkt dit een eeuwigheid. Horeca-uitbaters, handelaars en winkeluitbaters zijn vaak niet tevreden over de huidige situatie. Als u over de De Keyserlei wandelt en de ongunstige toestanden ziet, kunt u hun frustratie waarschijnlijk begrijpen. Hoe gaan uitbaters en verkopers om met de situatie, en wat doet de stad Antwerpen voor hen?

“Uiteraard is het voor de verschillende handelaars en horeca in de omgeving niet evident om in het midden van een grote werf te zitten. Maar we doen er als team alles aan om hen met de dagelijkse realiteit te helpen”, zegt Cheryl Horemans, communicatiemanager van de Noorderlijn.

Omweg

De werfcommunicatoren van het team zijn ingedeeld per zone zodat elke bewoner, handelaar of uitbater een aanspreekpunt heeft binnen die werfzone als er vragen zijn. Het personeel van De Noorderlijn die de communicatie regelt, stuurt op regelmatige basis nieuws- en infobrieven, en is actief op social media. Via het buurtnetwerkplatform Hoplr informeert ze bewoners en iedereen die informatie wil verkrijgen. Mensen met bijkomende vragen kunnen tijdens de openingsuren op het infopunt terecht dat ook telefonisch steeds bereikbaar is.

De Noorderlijn werkt helder en transparant voor iedereen, maar dat verandert niets aan het feit dat tientallen winkels zich midden in een bouwwerf bevinden. Amarjouf Mayat, verkoopster in kledingzaak ‘Moda Paris’ op de De Keyserlei: “Zowel mijn collega’s in de straat als ik ondervinden enorme last door de werken. Op de De Keyserlei is een volledig deel afgesloten waardoor mogelijke klanten niet kunnen kiezen waar ze willen lopen. Als je naar de overkant van de wandelstraat wil, moet je een omweg nemen. Zo lopen we inkomsten mis.”

Toerisme

Volgens Kelly Weyenberg, kabinetsmedewerker van Koen Kennis, hebben de werken aan de Leien en de Franklin Rooseveltplaats geen impact op de toeristische cijfers. Volgens haar doet de toeristische sector het zelfs goed.

Enkele zaken moeten soms tijdelijk sluiten door de hinder die de werken veroorzaken. Bij zo’n voorval is het mogelijk om een hinderattest aan te vragen. Met dat attest kan een winkelier beroep doen op steunmaatregelen. De Vlaamse hinderpremie is sinds 1 juli 2017 van kracht en ze is bedoeld voor zelfstandigen en venootschappen waarbij rechtsreeks contact met hun klanten vereist is en hun werk dus niet op een andere plaats kan worden uitgevoerd. Dat geldt dus voor heel wat zaken die worden getroffen door de wegenwerken.