Den Triangel is een Antwerpse wijkkrant die sinds maart 2008 meespeelt in het Antwerpse medialandschap. Studenten Journalistiek van de Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen maken de krant helemaal zelf, en zetten op die manier al hun eerste stappen in het beroepsleven.

Webshops zijn goed voor het imago

by <a href='https://dentriangel.smallteaser.com/user/charlotte.vossen' class='captionLink'>Charlotte Vossen</a>
by Charlotte Vossen

Bijna 45 procent van de handelaars doet aan e-commerce. Dat blijkt uit een bevraging van zelfstandigenorganisatie Unizo. Dat wil zeggen dat meer dan de helft van de winkeliers nog niet online verkoopt. Ook de winkeliers uit de Triangelbuurt lijken verdeeld.

E-commerce is goed om je bereik in het buitenland uit te bouwen. Dat kan ook het Belgische modehuis Natan –dat binnenkort zijn webshop lanceert– niet langer ontkennen. “We krijgen vaak de vraag van buitenlandse klanten om een item op te sturen. Momenteel is zo’n bestelling een heel geregel, maar als de webshop er is, wordt dat veel gemakkelijker voor de klant en ook voor ons”, aldus Pieterjan Van Biesen, commercial manager bij Natan.

Mee met de tijd

“Bij het lanceren van een webshop komt veel kijken. Het is belangrijk dat je je op voorhand goed informeert. Ik heb het hele proces op de voet gevolgd, maar alle technische aspecten hebben we aan een extern bedrijf toevertrouwd”, vertelt Van Biesen. “En we zijn ook gaan praten met andere grote Belgische merken die al een webshop hadden. We onderschatten het dus zeker niet, maar we mogen ook niet negeren dat een webshop goed is voor ons imago. Het toont aan dat we als merk meegaan met de tijd.”

Persoonlijk advies

Toch zijn er nog handelaars die de sprong naar e-commerce niet willen maken. “Ik kies met mijn merk voor een persoonlijke aanpak. Ik wil mijn klanten begeleiden en adviseren bij hun aankoop”, vertelt modeontwerpster Natthida. “Al mijn jurken zijn exclusief en handgemaakt. Dat zie je ook aan de prijs. Vrouwen die in zo’n grote aankoop investeren, willen dat niet via het internet doen. Zij opteren voor een individuele ervaring in de winkel.”