Den Triangel is een Antwerpse wijkkrant die sinds maart 2008 meespeelt in het Antwerpse medialandschap. Studenten Journalistiek van de Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen maken de krant helemaal zelf, en zetten op die manier al hun eerste stappen in het beroepsleven.

Waarom een Primark Meir absoluut geen goed idee is

De fabrieken in Bangladesh
De fabrieken in Bangladesh

“Hoe hypocriet ben je als je shopt bij de Zara maar een petitie start tegen Primark” “Alle winkelketens doen toch hetzelfde? Ik snap jou probleem niet” dit zijn slechts enkele uitspraken die ik meerdere keren naar mijn hoofd kreeg geslingerd nadat mijn petitie tegen Primark in Antwerpen viraal ging. De verontwaardiging is groot. Begrijpelijk, velen zien helemaal niets mis aan Primark. Het is gewoon een leuke winkel waar je je kleren spotgoedkoop kan gaan halen, leuk toch? Waarom heb ik als 21- jarige studente dan besloten om een petitie te starten tegen Primark in Antwerpen?

Primark is HET perfecte voorbeeld van massaproductie onder het minimumloon :
Voor wie al eens binnen is geweest in Primark, is het al wel opgevallen dat het een kledingjungle is met rekken waar je het einde amper van kan zien. Het is een gigantische ruimte waar je letterlijk alles kan vinden waarnaar je hart verlangt. Het perfecte voorbeeld van massaproductie dus. Het is deels daarom dat Primark haar kleren zo spotgoedkoop kan verkopen. Omdat ze massaal worden geproduceerd in fabrieken gevestigd in Bangladesh, Ethiopië en India. Werknemers krijgen een loon van 20 cent per uur en werken de hele dag door zodat de kassa kan blijven draaien. Ik hoor mensen al denken “maar andere winkelketens doen dit toch ook” ?

Ja klopt, vele bekende winkelketens zijn eveneens schuldig aan massaproductie onder het minimumloon, maar Primark was op dit moment het perfecte voorbeeld om deze problematiek aan te halen. Ik wil geen een bedrijf gebruiken als zondebok, maar het is gemakkelijker om het probleem aan het licht te brengen met een goed, typisch voorbeeld van een gigantisch winkelparadijs zoals Primark.

Primark wekt overal op de wereld koopgekte aan.
Primark wekt overal op de wereld koopgekte aan.

We hebben genoeg winkelketens op de Meir die massaal kleren verkopen aan een spotprijs :
Ik kreeg verwijten naar mijn hoofd geslingerd omdat ik zogezegd niet begrijp dat mensen niet altijd het geld hebben om in dure, milieubewuste ketens te shoppen. En dat snap ik volledig. Maar in mijn ogen zijn er op de Meir genoeg winkelketens die kleren verkopen aan een hele goedkope prijs. Denk hierbij aan Forever21, New Look, H&M en alle tweedehands winkels in de buurt van de Meir. Ik heb nog nooit iemand horen klagen over een tekort aan goedkope kledingwinkels op de Meir. Er is voor ieder wat wils. In de vele vintage tweedehands winkels kan je ook hele unieke leuke kledingstukken vinden voor een symbolische prijs en deze zijn nog goed voor het milieu ook, dat is mooi meegenomen!

Primark zorgt voor overconsumptie en koopgekte :
“Mocht u zich naar Primark willen spoeden voor uw inkopen, dan bedenkt u zich het best. Een geschenk van dumpwinkels als Primark is een vergiftigd geschenk, een geschenk waarmee u de welvaart en uw waardigheid in gevaar brengt.” (Holslag J., De Standaard) De eerste twee zinnen uit het opiniestuk in De Standaard geschreven door Jonathan Holslag. Primark en gelijkaardige ketens maken winst uit verkoop van producten die schadelijk zijn voor onze economie, samenleving en het milieu. Wie dit blijft ontkennen is onwetend en begrijpt niet hoe de sector in elkaar zit. Met miljoenen tegelijk kopen mensen prullen alsof de wereld morgen gaat vergaan. Ketens als Primark wakkeren de koopkrachteurforie aan. Wat goedkoop is verkoopt als brood bij de bakker. De massabedrijven wachten op het groter worden van de Europese armen. Hoe groter de lage en middenklasse hoe groter hun omzet. Dumpwinkels maken het de mensen onderaan de samenleving enkel maar moeilijker. Zij veroorzaken een situatie waarin jobs en kwaliteitsnormen op de helling komen te staan. Zij zetten al de rest onder druk. Verkoop moet omhoog, prijzen moeten omlaag. Massaconsumptie op haar best. Het nieuwe goedkoop slaat de bodem uit onze eigen economie. Onze lokale winkelketens kunnen niet meer volgen, de concurrentie is te groot en velen vallen af. Welvaart zou moeten draaien om kwaliteit, creativiteit en om mensen te doen consumeren in waardigheid.

Ik begrijp wel dat het viseren van Primark de wereld niet gaat redden. Ik besef ook wel dat het ergens oneerlijk is om er een winkel uit te kiezen en als zondebok te gebruiken. Maar als dit al een kleine stap is om mensen te verduidelijken dat ons comfort en plezier de wereld aan het kapot maken is, dan waag ik deze stap te zetten. Ik weiger om toe te kijken hoe de wereld uit elkaar valt en te zwijgen. Er is genoeg schade aangericht. We moeten weer leren spreken.

Fabrieken in Bangladesh
Fabrieken in Bangladesh