Den Triangel is een Antwerpse wijkkrant die sinds maart 2008 meespeelt in het Antwerpse medialandschap. Studenten Journalistiek van de Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen maken de krant helemaal zelf, en zetten op die manier al hun eerste stappen in het beroepsleven.

Stick with me: Bewegend Beeld

"Omdat de naam niet recht staat lijkt het dynamischer" — by Joppe Peeters
"Omdat de naam niet recht staat lijkt het dynamischer" — by Joppe Peeters

In deze reeks dwaalt Den Triangel rond door uw buurt, op zoek naar stickers. Het vizier staat gericht op lantaarnpalen, verkeersborden en elke alledaagse muur. Het zijn deze dragers die bepalen of een sticker eeuwige roem vergaart, of net een korte cultstatus verdient. Een beeld, een sticker in dit geval, vertelt soms meer dan duizend woorden. Hoewel wij hier toch kiezen voor die laatste optie.

Deze keer gingen we iets verder uit de schoolpoorten op zoek. Maar ook niet te ver. Op de drie vlaggenmasten naast de ingang van de AP Hogeschool plakt er telkens hetzelfde kleine stickertje. Een zwart vierkantje dat telkens anders gedraaid is. In witte letters staat er ‘Bewegend Beeld’ op. Na enkele mails bleek Maïté één van de gezichten achter het bewegende beeld.

Wie of wat is Bewegend Beeld?
“Bewegend Beeld is een platform dat wij bieden aan filmmakers. Via een open call verzamelen wij enkele films die wij vervolgens op een specifieke locatie vertonen. Dat zijn dan uiteenlopende plekken zoals een kraakpand, maar bijvoorbeeld ook in zaaltjes als Het Bos.”

Wat voor films willen jullie dan vertonen?
“We hebben geen specifieke criteria die bepalen wie wij willen aantrekken en wie niet. Wij bieden enkel het scherm aan. Maar de groep die we het meeste bereiken zijn filmstudenten. In onze ruimte wordt hun film vertoond, ver weg van de kritische meningen en vereisten van hun docenten. Dat is altijd een verrijking voor de films zelf. Ondertussen merken we dat er een gigantisch verschil bestaat tussen de verschillende filmscholen. Wat op de ene school misschien als het allerbeste werk wordt beschouwd, wordt op een andere school keihard afgekraakt.”

Jullie stickers zijn een klein vierkantje met de naam er in. Wat zit daar achter?
“Het logo is ontworpen door mijn vader, hij is grafisch designer. Doordat de naam niet recht in het vierkant staat krijgt het ook een dynamisch effect, want er bestaat geen ‘juiste’ manier om het op te plakken. Zo proberen we een beweging te creëren.”

Kom je de stickers zelf regelmatig tegen?
“Jazeker. Bijvoorbeeld op verkeersborden. Daar zullen ze waarschijnlijk niet lang blijven hangen. Op de stickermuren in coffeebars of in eventlocaties vind ik onze stickertjes ook vaak terug. Maar dat is omdat ik heel bewust naar stickers rond mij kijk. Niet iedereen doet dat, en dan mist het zijn effect.”

Hoe verloopt jullie stickercampagne?
Meestal geven we ze gewoon aan mensen mee. Dat zijn vrienden of ons publiek. Het is altijd leuk om zo’n stickertje mee te krijgen. Zo blijven ze ons nog even onthouden, en uiteindelijk plakken zij het ergens. Het zijn vaak de fans die de reclame maken.

Waar kunnen filmmakers naartoe als ze zich geroepen voelen om mee te doen?
“Vorige week hebben we net een screening gehad, in Het Bos. Het zal dus weer een tijdje duren voor we een nieuwe datum vastleggen. Maar als we dan een oproep plaatsen zal dat allemaal wel duidelijk worden.”

Blijf op de hoogte van de evenementen van Bewegend Beeld op hun facebookpagina
https://www.facebook.com/bewegendbeeld1/?fref=ts