Give us a like and we'll keep you in the loop.

We use cookies

We use cookies and other tracking technologies to improve your browsing experience on our website, to show you personalized content and targeted ads, to analyze our website traffic, and to understand where our visitors are coming from. By browsing our website, you consent to our use of cookies and other tracking technologies.
Den Triangel is een Antwerpse wijkkrant die sinds maart 2008 meespeelt in het Antwerpse medialandschap. Studenten Journalistiek van de Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen maken de krant helemaal zelf, en zetten op die manier al hun eerste stappen in het beroepsleven.

Lessen op AP verstoord door Brussels Airlines

Een vakantietrip naar Israël eindigde voor zo’n 140 toeristen anders dan gepland. Onder de toeristen zaten ook 12 docenten van AP Hogeschool Antwerpen. “Amateuristisch gedoe”, zo zegt Dirk Hye, lector communicatie aan AP.

De lesweek begon anders dan anders voor de studenten van AP Hogeschool campus Meistraat. Verschillende lessen konden niet doorgaan omdat er 12 leerkrachten gestrand waren op de luchthaven van Tel Aviv. In totaal zaten er ongeveer 140 reizigers vast in Israël.

De docenten zaten in totaal meer dan 40 uur vast op de luchthaven door een defect aan het vliegtuig. De leerlingen werden door de school op de hoogte gebracht en de lessen werden verplaatst naar een later moment. Dinsdagmiddag kregen de gestrande reizigers wel de garantie dat ze die dag nog naar Brussel konden vliegen. Al zat wel iedereen op een verschillende vlucht.

Grimmige sfeer

Zondag werd gezegd dat het vertrek met één dag werd uitgesteld. Toen dat maandag weer het geval was, werd de sfeer op de luchthaven grimmig. Dat toont docent communicatie aan AP, Dirk Hye, ook aan met zijn video op Twitter.

“Amateuristisch gedoe” noemt de lector het. Op Twitter klaagt hij de slechte communicatie van Brussels Airlines aan en geeft hij updates over de situatie.

by Caro Schaerlaeken
by Caro Schaerlaeken

Na meer dan 40 uur en een derde keer klaar te staan op de luchthaven, kwam er eindelijk meer informatie over de vluchten. “We kregen bevestiging dat we huiswaarts konden keren maar de reizigers werden wel verspreid over verschillende vluchten langs verschillende Europese bestemmingen zoals Frankfurt, Wenen, Rome enzovoort”, aldus de lector op Twitter.

Ook Martine Sterk, lector Frans aan AP, was een van de gestrande reizigers. “Het was een echte ellende. In de luchthaven van Tel Aviv kregen we te horen dat de vlucht overboekt was. We hebben echt aangedrongen want iedereen wilde naar huis en we hebben dan toch een plaatsje gekregen. Al zat wel iedereen verspreid. Mijn man is via Rome moeten reizen en was pas om twintig voor twaalf in Brussel terwijl ik een rechtstreekse vlucht had en om half vier al geland was.”

Leugens

“Er was een verschrikkelijke communicatie tussen Brussels Airlines en de reizigers om maar te zeggen geen communicatie. Maar het ergste vonden we dat ze eigenlijk gewoon leugens verspreidden. Ze beweerden dat ze een oplossing boden voor reizigers die wensten naar huis te gaan maar dat was absoluut niet zo. Bovendien hadden ze hotels ‘geregeld’ voor de gestrande reizigers. Toen we in het hotel aankwamen, bleken er niet genoeg kamers vrij. We hebben dan op Booking.com gekeken en gezien dat er in een hotel een beetje verder nog kamers vrij waren. Ze wilden daar eerst niet op ingaan maar uiteindelijk, om half twee ’s nachts, had toch iedereen een slaapplaats. Ik ben er nog van onder de indruk”, aldus Martine Sterk.

Defect

De leerkrachten gingen naar Israël voor een vakantietrip onder collega’s en zouden zondagmiddag met Brussels Airlines terugvliegen naar België waar ze rond 20u zouden landen. Het vliegtuig steeg echter niet op door een defect.

Volgens Wencke Lemmes, woordvoerder van Brussels Airlines, situeert het defect zich aan de weerradar van het vliegtuig. “De reparatie duurt jammer genoeg langer dan gedacht. We hadden gehoopt dat de vlucht maandag zou kunnen plaatsvinden, maar dat is niet het geval. We doen al het mogelijke om een oplossing te vinden voor de gestrande passagiers”, aldus de woordvoerder aan Gazet Van Antwerpen. Leugens dus volgens de reizigers.