Give us a like and we'll keep you in the loop.

We use cookies

We use cookies and other tracking technologies to improve your browsing experience on our website, to show you personalized content and targeted ads, to analyze our website traffic, and to understand where our visitors are coming from. By browsing our website, you consent to our use of cookies and other tracking technologies.
Den Triangel is een Antwerpse wijkkrant die sinds maart 2008 meespeelt in het Antwerpse medialandschap. Studenten Journalistiek van de Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen maken de krant helemaal zelf, en zetten op die manier al hun eerste stappen in het beroepsleven.

“HET OPENBAAR VERVOER MOET EEN PUBLIEKE AANGELEGENHEID BLIJVEN"

WAT VOORAF GING

In de vorige editie van de verkiezingsspecial zagen we het eerste deel van het Grote Antwerpse Mobiliteitsdebat met schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) en staatssecretaris Philippe De Backer, tevens ook lijsttrekker voor Open Vld Antwerpen. In dit deel laten we het Antwerpse CD&V-kopstuk Caroline Bastiaens aan het woord. Wat nemen we mee uit de voorgaande clash?

De positieve noot ligt vooral in de overeenkomst over de volledige overkapping van de ring. Beide kopstukken zien daar een goed onderhandelbare en ook reeds onderhandelde zaak. Bovendien zal dat meteen de Antwerpse luchtkwaliteit drastisch verbeteren in de toekomst. Initiatieven zoals de lage emissie-zone zijn daar een goede opstap voor, maar dat is nog niet voldoende.

We zagen bij zowel Open Vld als N-VA een grote wil om te innoveren, de ene wil al wat meer dan de andere. Philippe De Backer ziet graag een golf van elektrisering en zelfrijdende voertuigen over Antwerpen waaien, terwijl Koen Kennis die overgang graag gestaag ziet komen. Volgens hem zijn namelijk elektrische wagens een tussenfase en is waterstof het einddoel. Het heeft volgens hem dus geen nut om alles elektrisch te maken.

Het openbaar vervoer mag van De Backer volledig privaat worden uitgebaat. “Die miljarden kunnen we elders beter investeren”, zo stelde hij. Koen Kennis daarentegen voorziet ruimte voor de private sector maar ziet een volledige vervanging -zeker in combinatie met het huidige systeem- een chaos worden, ook voor de consument. “Wat we met Poppy doen is bijvoorbeeld ideaal.”

De Antwerpse schepen voor Cultuur en mede-lijsttrekster voor CD&V Antwerpen, geeft haar visie op de toekomst van het openbaar vervoer, schonere lucht, de Oosterweel en de Noorderlijn.

De Lijn in Antwerpen

Het openbaar vervoer ligt momenteel overhoop in Antwerpen. De verschillende werken maken een echte werf van de stad. “En dat is goed, daaraan zie je dat deze legislatuur investeert”, zegt Bastiaens. Toch moeten we voor de toekomst enkele kanttekeningen plaatsen, stelt de schepen.

Voor het openbaar vervoer wil Bastiaens vooral een perfecte basisdienstverlening zien: “Op de gewest-assen moeten we de dienstverlening echt scherpstellen om de grote massa mensen van A naar B te krijgen.” Bovendien ziet ze op die manier ook een rol weggelegd voor de vervoersmaatschappij om mensen aan te zetten om minder met de wagen naar de stad te komen. Nachtbussen op populaire uitgaanslocaties instellen is daar een voorbeeld van. Zo krijg je studenten na middernacht nog op een veilige manier thuis, zonder dat ze zelf met de wagen moeten komen. “Maar dan moet je investeren en dat is vandaag een spanningsveld”, zegt Bastiaens geërgerd. “Hoewel we met de Noorderlijnverbinding daar toch een stap in de goede richting zetten.”

Antwerpen slim

Bastiaens ziet Antwerpen evolueren naar een slimme stad waar mobiliteit een dienst is. Het succes van Poppy is daarvoor sprekend volgens haar. “Ik woon in Hoboken en ook daar zie ik de autootjes rondtoeren.” Bovendien vindt ze het initiatief *Slim naar Antwerpen* een stap in de goede richting. “Je opent je smartphone, bepaalt je locatie en je kan vertrekken. Alle mobiliteitsmogelijkheden zijn inbegrepen. Digitale innovatie kan op zo’n manier het leven echt een stuk makkelijker maken.”

Een kanttekening die de schepen daarbij plaatst is het initiatief van de private sector. “We moeten ze toelaten, ze doen een enorme bijdrage aan de innovatie. Maar het openbaar vervoer is een publieke aangelegenheid, en dat moet ook zo blijven.” Volgens haar garandeert de publieke sector betaalbaarheid en dat kan en mag je van de private sector niet altijd verwachten. “Mobiliteit zit mee in de kern van de stad, dat mag je niet zomaar veranderen, de overheid is spelverdeler, de private sector is aanvullend.”

In de nabije toekomst zijn de elektrische wagens het groenste alternatief

De stad elektrisch en groen

Met Poppy spreken we over elektrische wagens en CNG-wagens. Volgens Bastiaens vormen zij ook de toekomst voor de moderne grootstad, zoals Antwerpen er één is. De stad is dan ook onlangs gestopt met het aankopen van dieselwagens, de eigen vloot wordt ‘vergroend’. “Bovendien moeten we ons inspannen om meer elektrische palen te plaatsen.” In de nabije toekomst zijn de elektrische wagens het groenste alternatief voor de auto volgens Bastiaens. Waterstof daarentegen is de verre toekomst, al zal de stad testen uitvoeren met afvalophalers op waterstof.

Bovendien heeft de stad met de lage-emissiezone deze legislatuur geprobeerd het autogebruik richting de stad meer te sturen. “Mensen met een vervuilende diesel kunnen de stad niet meer in. Zo zorg je ervoor dat mensen bewust beginnen na te denken over de aankoop van een groener alternatief. En dat werpt dan zijn vruchten af.”

Ook als het aankomt op de overkapping is de schepen enthousiast. “Het is zoals mijn collega’s bij de N-VA en Open Vld al eerder hebben gesteld, we gaan er volledig voor.”

Zwarte punten

Zwarte punten zijn een boosdoener, vooral op de stadswegen stelt Bastiaens. Ze aanpakken staat dan ook bovenaan de agenda. Antwerpen is de eerste stad waar de overheid het vierkant groen-experiment uitprobeert. Als dat succesvol blijkt, ziet de schepen ook andere punten waar datzelfde principe gebruikt kan worden. “Maar dat vraagt maatwerk. En het optimaliseren van de fietsinfrastructuur is daarbij ook een noodzaak.”

Anderzijds is het simpelweg respecteren van de weggebruiker een uitgangspunt om te starten volgens Bastiaens. Zowel voor de voetganger als de auto- en fietsbestuurder. Het stijgende aantal ongevallen maakt ook dat mensen zijn wakker geschud. “Ik geloof dat zowel overheid als burger zich bewust is van de problemen, daarom dat we ook die versnelling hoger zijn geschakeld.”

“Het is koning fiets, niet keizer fiets.

Het Mobiliteitspact

Volgens Bastiaens spreken een aantal dingen in het pact voor zich. “Zaken zoals het streven naar minder verkeersdoden zijn uiteraard basis en alom gewild.” Anderzijds, wanneer het pact spreekt over ruimte voor de fiets, kan de CD&V zich hier wel in vinden. Volgens Bastiaens wil dat niet zeggen dat de auto de stad uit moet. Het is een realiteit en daar moet je evenzeer de juiste plaats voor voorzien. “Het is koning fiets, niet keizer fiets”, meent Bastiaens.

De Noorderlijn

De Nooderlijnwerken zijn echt broodnodig om de mobiliteit in de stad te verbeteren volgens Bastiaens. Het Eilandje en de Havanasite zijn echte hotspots en daar probeert de stad op deze manier op in te spelen. Toch verlopen de werken heel moeizaam met de aangekondigde vertraging. “Vanwege juridische clausules kan de stad daar niets over vrijgeven, dat valt ook voor ons heel moeilijk”, meent Bastiaens. De huidige situatie maakt volgens de schepen alleszins wel duidelijk dat het nieuwe impactmanagementsysteem werkt. “Dat is speciaal ingevoerd tijdens deze legislatuur om de werken vlot te laten verlopen. Het valt moeilijk te ontkennen dat het initiatief zijn nut nog niet heeft bewezen.”