Give us a like and we'll keep you in the loop.

Den Triangel is een Antwerpse wijkkrant die sinds maart 2008 meespeelt in het Antwerpse medialandschap. Studenten Journalistiek van de Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen maken de krant helemaal zelf, en zetten op die manier al hun eerste stappen in het beroepsleven.

Ex-OKAN'ers: “In de maatklas groeien hechte vriendschappen”

Leerlingen uit OKAN (Onthaal Klassen voor Anderstalige Nieuwkomers) ondervinden vaak moeilijkheden wanneer ze terechtkomen in het algemeen of technisch secundair onderwijs. Daarom komen ze vaak terecht in het beroepsonderwijs. De maatklas van het Koninklijk Atheneum Antwerpen aan de Rooseveltplaats biedt daarvoor een oplossing. “Leerlingen hebben enorm veel capaciteiten, maar ze worden voornamelijk gescreend op hun kennis van het Nederlands. In de maatklas zetten we sterk in op hun talenten”, zegt Nadine, klastitularis van de maatklas.

Vervolgschoolcoach Charlotte en klastitularis van de maatklas Nadine met hun leerlingen: “Hun keuze wordt één jaar uitgesteld zonder dat ze schoolse vertraging oplopen”  — by Stien Reyntjens
Vervolgschoolcoach Charlotte en klastitularis van de maatklas Nadine met hun leerlingen: “Hun keuze wordt één jaar uitgesteld zonder dat ze schoolse vertraging oplopen”  — by Stien Reyntjens

De maatklas van het Koninklijk Atheneum Antwerpen telt dertien leerlingen. De Iraakse Roza (18) is er daar één van. Ze woont sinds anderhalf jaar in België. Na een half jaar OKAN startte ze in de maatklas, ze studeert er Toerisme. “Nederlandse grammatica blijft moeilijk, maar de leerkrachten helpen me goed.”

Uitblinkers

Ook voor Abdurahman (16) blijft Nederlands leren erg moeilijk. Hij kwam anderhalf jaar geleden van Somalië naar België. Na één jaar OKAN volgt Abdu nu Handel in de maatklas. “Alles zou vlotter gaan als ik het Nederlands beter zou begrijpen.”

In de maatklas wordt het Nederlands van de leerlingen een enorme boost gegeven. Klastitularis Nadine: “Ze krijgen negen lesuren per week Nederlands: van woordenschatuitbreiding tot tekstmateriaal. In het reguliere onderwijs is dat slechts vier of vijf lesuren. Het is de bedoeling dat de leerlingen na de maatklas doorstromen naar het vierde jaar secundair. Dat lukt niet altijd, maar sommigen maken dan weer een sprong naar het vijfde jaar. Met de komst van de maatklas drie jaar geleden is er elk jaar wel zo'n uitblinker. Vroeger was dat eerder de uitzondering, op vijftien jaar OKAN kan ik de succesverhalen op één hand tellen.”

Schoolse vertraging tegengaan

De maatklas probeert komaf te maken met de schoolse vertraging waarmee ex-OKAN’ers te maken krijgen. Klastitularis Nadine: “Wanneer leerlingen OKAN verlaten zijn ze al vaak zestien, zeventien of zelfs achttien jaar oud. Als ze dan nog eens in een tweede graad terechtkomen, hollen ze alweer achter de feiten aan. In de maatklas staan ze nog met één been in een OKAN-klas, met het andere been staan ze al in het reguliere onderwijs. Ze krijgen namelijk alle hoofdvakken uit een derde graag aso of tso, naargelang hun keuze: Toerisme, Wetenschappen, Handel of Economie.”

De Afghaanse Fahim (16) woont al twee jaar in België. Na één jaar OKAN kwam hij in de maatklas terecht, daar studeert hij Handel. Fahrim is blij met de extra ondersteuning in de maatklas. “Het is een schakeljaar, een opstap naar het reguliere onderwijs. Volgend jaar zullen wij die hulp niet meer krijgen, maar daar worden we al goed op voorbereid.”

Klastitularis Nadine geeft extra uitleg aan Roza en Ibrahim: “De leerkrachten staan elke dag klaar om ons te helpen met alle mogelijke problemen”
Klastitularis Nadine geeft extra uitleg aan Roza en Ibrahim: “De leerkrachten staan elke dag klaar om ons te helpen met alle mogelijke problemen”

Individuele ondersteuning

Toch worden de leerlingen na de maatklas niet aan hun lot overgelaten. Charlotte is vervolgschoolcoach en begeleidt de leerlingen twee jaar lang. “Ik merk dat die ondersteuning nodig blijft. Er zijn steeds meer ex-OKAN’ers, het is als school enorm belangrijk om een sterk ondersteuningsbeleid te hebben. Een talenbeleid zie je nog niet op elke school, dat is broodnodig.”

“Het is belangrijk om leerlingen individueel te benaderen en te kijken: wat heeft deze leerling nodig? Scholen moeten zich flexibel opstellen als het om leertrajecten gaat. Je kan als school bijvoorbeeld een vak spreiden over twee jaar. Het zijn net die kleine stapjes die voor alle leerlingen een meerwaarde kunnen zijn.”

Tijd om te oriënteren

In de maatklas krijgen leerlingen de tijd om hun talenten te ontdekken. Klastitularis Nadine: “Ze maken een veel doelgerichtere studiekeuze. Op het einde van het schooljaar krijgen ze een advies, ze hangen dus niet vast aan een attest of specifieke richting. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat ze in de loop van het schooljaar van richting veranderen of dat ze na de maatklas een heel andere weg inslaan.”

Dat is het geval bij Roza. Ze is achttien en overweegt om in het volwassenonderwijs te starten. “Ik ben nu samen met mijn vervolgschoolcoach Charlotte aan het kijken wat ik wil doen. Ik ga nog naar een school kijken en instaptoetsen afleggen. Spannend, maar ik kijk er naar uit!”

Ibrahim (links vooraan): “Ik wil apotheker worden. Door de maatklas kan ik mijn droom waarmaken”  — by Stien Reyntjens
Ibrahim (links vooraan): “Ik wil apotheker worden. Door de maatklas kan ik mijn droom waarmaken”  — by Stien Reyntjens

Hechte vriendengroep

De Syrische Ibrahim (17) kwam twee en een half jaar geleden naar België. Hij studeert Wetenschappen, want hij wil apotheker worden. Ibrahim kwam met zijn familie, maar zijn beste vriendin moest hij achterlaten in Syrië. “We houden nog wel contact met elkaar, maar dat blijft eerder oppervlakkig. Ik mis haar echt!”

Ibrahim vindt troost in de maatklas. “In het begin verliep het contact niet altijd even vlot. Een meisje in OKAN dacht dat ik door haar donkere huidskleur niet tegen haar sprak. Nu komen we goed overeen, we zijn onafscheidelijk geworden. (lacht) In de maatklas groeien er échte vriendschappen. Klastitularis Nadine beaamt dat: “Het is al het derde jaar op rij dat de maatklas een hechte vriendengroep vormt.”