Give us a like and we'll keep you in the loop.

We use cookies

We use cookies and other tracking technologies to improve your browsing experience on our website, to show you personalized content and targeted ads, to analyze our website traffic, and to understand where our visitors are coming from. By browsing our website, you consent to our use of cookies and other tracking technologies.
Den Triangel is een Antwerpse wijkkrant die sinds maart 2008 meespeelt in het Antwerpse medialandschap. Studenten Journalistiek van de Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen maken de krant helemaal zelf, en zetten op die manier al hun eerste stappen in het beroepsleven.

De Warmste School

De Warmste Week van Studio Brussel is volop aan de gang. Duizenden mensen hebben toffe acties op poten gezet om hun favoriete goede doel een hart onder de riem te steken. Ook de AP Hogeschool organiseerde een dag vol rust, muziek en prikkels volledig in het teken van De Warmste Week.

Door Stien Reyntjens en Fien Poppe

Door de sneeuwval lukte het de postbodes niet om tijdig hun krantenronde te doen in de Triangelbuurt. De Triangelaars misten daardoor de hartverwarmende acties op de AP Hogeschool Meistraat. We zetten de tofste acties op een rijtje, zodat jullie er toch een beetje bij waren.

Arthur Moers, medewerker van het EMI, trok vandaag speciaal zijn kersttrui aan. "We hebben een kerstmarkt op poten gezet met allemaal hartverwarmende acties."
Arthur Moers, medewerker van het EMI, trok vandaag speciaal zijn kersttrui aan. "We hebben een kerstmarkt op poten gezet met allemaal hartverwarmende acties."

1. Yoga 4 Life

Sandra Mermans, leerkracht fotografie aan de AP Hogeschool, organiseerde een yogales. Na een yogaopleiding heeft ze de smaak helemaal te pakken. “Ik ben enorm enthousiast dat ik mijn passie kon delen met mijn collega's en studenten.”

Volgens Mermans zijn er een heleboel voordelen aan yoga. “Iedereen kan het op zijn eigen tempo doen. Yoga heeft ook effect als je de houdingen niet perfect kan.”

Lara Bizzi, studente Journalistiek, ging de yoga-uitdaging aan. “Mermans deed het echt goed. Ik kwam helemaal tot rust. Je had ook de vrijheid om op eigen tempo de oefeningen te doen en je hoefde niet extreem lenig te zijn. Voor herhaling vatbaar.”

Lector Sandra Mermans deelt haar passie met de studenten en collega's.
Lector Sandra Mermans deelt haar passie met de studenten en collega's.

2. Vraag het aan

De laatstejaarsstudenten Radio draaiden de hele dag door jouw favoriete plaatjes. Ook VRT-journalist Bob de Jong, ex-student Journalistiek, bracht live twee nummers op zijn akoestische gitaar.

Aline Cautreels, studente bij Radio Crap, legt uit waarom het goede doel Missing You hen nauw aan het hart ligt. “Mijn klasgenoot Lester is zijn vader een paar jaar geleden verloren. Hij heeft het liedje I Want It All van Queen aangevraagd want dat was de favoriete muziekgroep van zijn vader. Het is enorm moedig dat Lester zich daarvoor open heeft gesteld want iemand verliezen blijft moeilijk.”

Stien Reyntjens, studente Geschreven Media, vroeg Unfaithful van Rihanna aan. "I don't wanna do this anymore", zingt Rihanna. "We hebben het enorm druk met deadlines."
Stien Reyntjens, studente Geschreven Media, vroeg Unfaithful van Rihanna aan. "I don't wanna do this anymore", zingt Rihanna. "We hebben het enorm druk met deadlines."

De opbrengst van 1515 euro van bovenstaande acties gaat naar Missing You. Deze vzw helpt mensen bij het verlies van iemand dierbaar en organiseert rouwkampen voor kinderen en jongeren. “Als je iemand verliest kan je snel in een zwart gat vallen”, zegt Maxime Bosmans van de Studentenraad.

Studenten Radio Cato, Roxanne, Femke en Kawtar en lector Wilfried brachten de cheque, goed voor 1515 euro ten voordele van Missing You, naar Wachtebeke.
Studenten Radio Cato, Roxanne, Femke en Kawtar en lector Wilfried brachten de cheque, goed voor 1515 euro ten voordele van Missing You, naar Wachtebeke.

3. Noa's Cactussen

Vijf studenten Grafische en Digitale Media aan de AP Hogeschool Ellermanstraat verkochten cactussen. “Jongeren ervaren continu prikkels en druk. De sociale media hebben dit fenomeen alleen maar versterkt. Die prikkelbaarheid hebben we omgezet in iets redelijk tastbaars: cactussen.”

De opbrengst gaat naar de jongerentelefoon Awel. Bij deze organisatie kunnen jongeren per telefoon, e-mail of chat terecht met hun problemen. “Terwijl je met een fysieke klacht al snel naar de dokter stapt, merken we dat jongeren met psychische problemen niet zo snel stappen ondernemen. Er hangt nog steeds een taboesfeer rond jongeren die hulp zoeken. Door Noa's Cactussen hopen we dit fenomeen meer bespreekbaar te maken.”

"We hebben ongeveer al tweehonderd cactussen verkocht."
"We hebben ongeveer al tweehonderd cactussen verkocht."