Den Triangel is een Antwerpse wijkkrant die sinds maart 2008 meespeelt in het Antwerpse medialandschap. Studenten Journalistiek van de Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen maken de krant helemaal zelf, en zetten op die manier al hun eerste stappen in het beroepsleven.

CM draait spectaculaire spot in den Triangel

Een 70-tal figuranten staat paraat voor de opname.
Een 70-tal figuranten staat paraat voor de opname.

*In de Meistraat draait een filmploeg een nieuwe reclamespot voor de CM. De hoek met Hopland is omgetoverd in een heuse filmset met volledige crew, producers en een legertje figuranten. Dat allemaal voor één spectaculair shot in super slow motion. Er mag tijdens het draaien niemand door de straat. *

Voor de nieuwe spot voor de Christelijke Mutualiteit worden kosten noch moeite gespaard. “Er zijn ongeveer veertig mensen crew en zeventig figuranten voor tien seconden in de spot”, zegt Sophie Fehervari van de productie. Het druilerige weer is een tegenvaller. “Het is lastig dat het regent maar we hebben grote lichtspots voorzien waardoor het op beeld lijkt alsof het lente is, tijdens de ochtendmarkt”, vertelt Fehervari.

Het wagentje met camera scheurt over de stoep.
Het wagentje met camera scheurt over de stoep.

Hoge snelheid voor slow motion

Voor het shot vlamt een wagentje tegen 50km per uur over de stoep van de Meistraat met een camera op ooghoogte die ongeveer 70 figuranten in beeld neemt. Die wandelen over het zebrapad dat uitgeeft op de stoep. “In volle snelheid zie je niets, maar als je het daarna afspeelt in extreme slow motion zie je de uitdrukkingen van de mensen. Heel mooi”, vindt Herman Janssens van de CM. Het is een extreme slow-motion. “Wij willen wat verwondering wekken bij de mensen met iets dat ze nog niet gezien hebben.”

Stewards vs oma's

Voordat het camerawagentje vertrekt moet de hele straat vrij zijn, waardoor er wat verkeershinder ontstaat. Niet iedereen apprecieert dat, twee omaatjes beslissen om de vraag van de stewards te negeren en toch over te steken. “Die auto staat nog kweet-niet-hoe-ver en wij moeten wachten” reageren ze verontwaardigd. “Dan denk ik: ik loop nog snel even over. Wij moeten hier gewoon in de Stadsfeestzaal zijn en het regent! ’t Is toch juist, he?”

Stadsbeeld uit den Triangel

De hoek van de Meistraat en Hopland is maar een van de vier filmlocaties. Een productiemedewerker: “We beginnen in de reclamespot op het platteland, dan gaan we naar een school, een bushalte en uiteindelijk in de stad. Zo krijg je het spectrum van alle mensen van platteland tot stad mee in je verhaal.”

Binnen enkele weken is de spot op teevee te zien, herken jij de scène in de Triangel-buurt?