Den Triangel is een Antwerpse wijkkrant die sinds maart 2008 meespeelt in het Antwerpse medialandschap. Studenten Journalistiek van de Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen maken de krant helemaal zelf, en zetten op die manier al hun eerste stappen in het beroepsleven.

AP-studente wint prestigieuze Gouden Dons

by <a href='https://dentriangel.smallteaser.com/user/willem.kiekens' class='captionLink'>Willem Kiekens</a>
by Willem Kiekens

Maaike Dillen, een student Commerciële Communicatie aan de AP Hogeschool werd vorige week verrast met het Gouden Dons, het kleine broertje van de prestigieuze Gouden Veer. Die prijs kreeg ze voor een verkoopbrief over havermout, de inspiratie haalde ze bij haar eigen ontbijttafel.

Wat was net jouw opdracht?
“Het was een opdracht voor het vak ‘Copywriting’, we moesten een merk of een product uitkiezen en daarover dan verschillende promotieartikelen maken. Zo maakten we een affiche, een persbericht maar dus ook een verkoopbrief.”

Wat is een verkoopbrief eigenlijk precies?
“Het is een brief die je naar potentiële klanten kan sturen om ze aan te zetten om je product uit te proberen. Er zijn wel bepaalde vereisten aan dat soort brieven, het moet onder andere helder en aantrekkelijk zijn, anders beland die direct in de prullenbak.”

Verkoopbrief Maaike Dillen

Hoe kwam je op het idee om jezelf in te schrijven voor de wedstrijd?
“Het was niet mijn eigen idee. Mijn lector Copywriting, Bart Verstraeten, gaf ons de opdracht om verschillende producten te maken rond een merk. In het begin was ik niet echt geïnspireerd, tot ik op een ochtend tijdens het ontbijt havermout aan het eten was. Toen kwam ik op het idee om het rond Quakers, het merk van mijn havermout, te doen. Ik eet het zelf ook, dus de inspiratie kwam natuurlijk.

Het was pas achteraf dat hij vertelde over de wedstrijd, zelf kende ik ze nog niet. De eerste versie die ik voor die opdracht maakte was volgens mij al wel vrij goed maar mijn lector heeft me geholpen om hem nog beter te maken. Achteraf koos hij uit de hele klasgroep drie verkoopbrieven om in te zenden voor het Gouden Dons, de mijne was daar dus een van.”

Had je verwacht dat je kans maakte op de prijs?
“Eigenlijk absoluut niet. Ik viel compleet uit de lucht toen ik het telefoontje kreeg, maar het is natuurlijk wel een aangename verrassing.”

Hoe was de uitreiking? En wat heb je eigenlijk gewonnen?
“De uitreiking vond vorige week plaats. In een gezellig zaaltje van het Fakkeltheater. Het hele geheel duurde niet ontzettend lang, een uur en half, twee uur ongeveer. Er was een receptie, een aantal speeches van onder andere Jan Hautekiet en Anja Daems, live muziek en de officiële prijsuitreiking.

Mijn prijs was een deelname aan de Gouden Veer Copycursus gedurende tien dagen, wat serieus wat waard is. Achteraf zal ik er ook een certificaat van krijgen, wat altijd leuk is.”