Den Triangel is een Antwerpse wijkkrant die sinds maart 2008 meespeelt in het Antwerpse medialandschap. Studenten Journalistiek van de Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen maken de krant helemaal zelf, en zetten op die manier al hun eerste stappen in het beroepsleven.

Antwerpse barvrouw over nieuwe campagne: “Ze viseren enkel cafés”

by <a href='https://dentriangel.smallteaser.com/user/hanneke.stoffels' class='captionLink'>Hanneke Stoffels</a>
by Hanneke Stoffels

'16 jaar? Bewijs 't maar!' Met deze slogan willen de Belgische Brouwers en de horecafederaties jongeren aansporen hun identiteitskaart te laten zien voor ze alcohol bestellen. Vier op de vijf cafés schenkt alcohol aan kinderen onder de zestien jaar. “Dat verbaast me niet,” zegt Nine, barvrouw bij café Robinson op de Oude Vaartplaats, “een klant is een klant voor sommige cafés.”

Door affiches en deurstickers op te hangen in cafés moeten jongeren beseffen dat ze best zelf het initiatief nemen om hun paspoort te laten zien. Nine weet niet of dat gaat helpen, “Ik vraag altijd de identiteitskaart als ik niet zeker ben, maar velen doen dat niet. Zeker jongerencafés zouden meer moeten controleren. Ik heb zelf een kind dus ik vind het heel belangrijk om te sensibiliseren, maar of die affiches de oplossing bieden, dat betwijfel ik.”

Nachtwinkels en zaterdagmarkt

Toch vinden ze bij café Robinson dat er ook nog andere factoren zijn waar rekening mee gehouden moet worden. “Ze viseren enkel de cafés maar het zijn vooral nachtwinkels die veel alcohol aan jongeren verkopen. Ook op de zaterdagmarkt staat het altijd vol met drankkramen. Dat zijn plaatsen waar niet gecontroleerd wordt en waar jongeren zo veel kunnen drinken als ze willen. Daar mag dan ook wat meer toezicht op komen.”

Tips

Wanneer min-zestienjarigen op café alcohol drinken, is de cafébaas verantwoordelijk als er iets gebeurt. Op 16jaarbewijshetmaar.be staan tips voor jongeren, ouders en horecapersoneel over hoe ze het best omgaan met alcohol.