Weer naar school: 2: “De studenten gaan er heel goed mee om”

Op 18 mei mochten de scholen hun deuren weer openen. De laatstejaarsstudenten van Sint-Ludgardis Antwerpen konden terug achter hun schoolbanken kruipen, maar niet zonder de nodige voorzorgsmaatregelen. Wij waren erbij, om te kijken hoe de school de heropening ervaarde. 

Directiesecretaresse Mieke Vandenhoeck

“De eerste dag verliep probleemloos”, zegt directiesecretaresse Mieke Vandenhoeck. “Alleen het zesde middelbaar is hier al op school geweest, opgedeeld in twee groepen van vijftig leerlingen. De ene groep komt op maandag, de andere op dinsdag. In die groep van vijftig worden de studenten dan ook nog onderverdeeld in ‘bubbels’ van maximum veertien, gebaseerd op wie samen les heeft.”

Elke klas een kleur

Om die groepen goed te sturen, heeft de school een plannetje gemaakt waarop in kleuren aangeduid staat welke groep zich waar mag begeven. “Groep 1 is die van het zesde jaar Marketing en Ondernemen. Zij komen langs de brandpoort binnen en moeten dan rechtstreeks naar hun toegewezen lokaal. Zo hebben ze ook een eigen stukje speelplaats en hun eigen toiletten. Per groep heeft elke leerling ook een nummer gekregen dat aanduidt aan welke bank ze moeten zitten in de lokalen. Op die manier zitten leerlingen altijd aan dezelfde bank en is er minder kans op besmetting.”

“De directie heeft ongelofelijk hard gewerkt om een veilig plan te ontwikkelen”, zegt Mieke. “We hebben de ouders van de leerlingen ook altijd op de hoogte gehouden en de reacties waren unaniem positief: dat we het goed in handen hebben, dat we duidelijk communiceren en dat de kinderen zich gesteund voelen. Dat is belangrijk voor ons.” 

En niet alleen de ouders lijken tevreden, ook de schooloverkoepelende preventieadviseur is onder de indruk van de aanpak van Sint-Ludgardis. In die mate dat zij andere scholen dezelfde richtlijnen geeft: “Ons plan wordt nu gebruikt als voorbeeld voor andere scholen. Daar zijn we natuurlijk heel blij om”, klinkt het bij Mieke.

Het kleurenplan dat de school ontwikkelde

Examenstress

Binnenkomen, je vaste route volgen naar het juiste lokaal, heel de dag je mondmasker dragen en eten in de klas. De leerlingen op de middelbare school hebben het waarschijnlijk al leuker gehad. “Maar ze gaan er heel goed mee om”, vindt Mieke. “Ze beseffen dat het moet, dat het bijna niet anders kan. Ik denk dat veel studenten al blij zijn dat ze gewoon nog eens kunnen praten. Al komen de leerlingen naar school om enkele lessen te overlopen, een fijn gesprekje over het welbevinden van de leerlingen vinden we minstens even belangrijk.”

Die examenperiode vormt voor de school een stevig struikelblok. In het laatste jaar hebben de leerlingen in principe alleen mondelinge examens, maar dat zal deze keer niet mogelijk zijn. “De laatstejaarsstudenten zullen in juni vier examens hebben”, vertelt Mieke. “Voor de meeste richtingen zijn dat de vier hoofdvakken. Bijna allemaal hebben ze examen wiskunde en Frans, en afhankelijk van hun studierichting ook nog Latijn, economie of een ander vak. In principe loopt de leerstof tot 13 maart. Alles wat de leerlingen daarna zagen, tijdens het thuisonderwijs in lockdown, hoeven ze alleen te kennen als ze het nu nog herhalen op school.”

Thuis in de les

Thuisonderwijs was voor iedereen nieuw. Dat was zowel voor de leerlingen als de leerkrachten een uitdaging: “We hebben alles moeten omgooien. Leerlingen en leerkrachten werden zo goed mogelijk gebrieft, maar natuurlijk was het nog altijd even zoeken”, geeft Mieke toe. “Iedereen doet het ook een beetje op zijn manier. De ene geeft echt les voor de computer, terwijl de ander een taak meegeeft aan de studenten die ze daarna samen bekijken.” 

Om zeker te zijn dat niemand uit de boot viel, voorzag de school laptops voor leerlingen die er thuis geen hadden. “En ook de overheid heeft geholpen met het verdelen van laptops”, vertelt Mieke. 

Onwetendheid

Studenten uit het zesde middelbaar konden alweer even proeven van de sfeer op school, terwijl een andere groep al zeker weet dat ze dit jaar geen klaslokaal meer zullen zien. Daarnaast zijn er ook nog een hoop leerlingen die geen zekerheid hebben. “Studenten uit het eerste en derde jaar zullen niet meer naar school komen, enkel nog om hun rapport te komen halen. De leerlingen uit het vijfde jaar weten nog altijd niet of ze mogen komen of niet. Ofwel hebben zij ook vier examens, ofwel doen we die online. Hoe we dat juist gaan doen is nog niet helemaal duidelijk”, licht Mieke toe.

“Het is een spijtige zaak dat kinderen uit het eerste en derde jaar gewoon niet meer naar school zullen komen”, betreurt Mieke. “Ik denk dat dat niet simpel is voor hen. Zij zitten al maanden thuis en moeten dat nu nog eens twee maanden volhouden.” 

Of de school de huidige strategie kan volhouden tot het einde van het schooljaar is ook onzeker, omdat de regels nog voortdurend aangepast worden. “Waarschijnlijk is de coronacrisis volgend schooljaar ook nog niet helemaal voorbij. Misschien hebben we in de herfst een heropleving van het virus en wie weet hoe we het dan moeten aanpakken? Iedereen heeft zijn eigen theorie.”

By | 2020-05-28T11:58:32+02:00 mei 22nd, 2020|Dossiers, Weer naar school|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment