Via Sinjoor: het project voor de voetgangers in ’t Stad

Nu het einde van de werken aan de Leien in zicht is, liggen er alweer nieuwe plannen op tafel om onze stad nog mooier te maken. Zo is er het project ‘Via Sinjoor’ dat al een tijdje loopt. “We willen een grote wandelverbinding maken tussen het Centraal Station en de Schelde”, aldus Paul Cordy, districtsburgemeester van Antwerpen.

Het nieuwe Operaplein was de eerste stap in het project van de wandelroute. “Via het nieuwe Operaplein kan je de Leien vlot oversteken, zonder verkeerslichten en auto’s,” zegt Cordy. Maar het nieuwe, sobere Operaplein zonder groen is niet de stijl die in de toekomstige werken zal worden aangehouden. “Het Operaplein vormt het dak van de parkeergarages en de tunnels eronder. Dat betekent dat je geen ruimte hebt om bomen te planten.”

Het is de bedoeling om bij de andere werken zo veel mogelijk groen in de stad te brengen. “Bij de Groenplaats is er ook een ondergrondse parking, wat maakt dat de bomen die er nu staan niet groot uitgroeien. Maar toch zijn er op het plein een aantal plekken waar wel voldoende wortelruimte is. Het is de bedoeling om daar wel grote bomen in het ontwerp te zetten.” Zo zal de wandelroute deels toch groener kunnen worden.

Maar wat moet er nog allemaal gebeuren? “De volgende aanpassingen gebeuren in de omgeving Meirbrug, Schoenmarkt en Groenplaats. Ter hoogte van Meirbrug gaan we de Katelijnevest afsluiten voor doorgaand verkeer, buiten de tram. Zo kan je als voetganger aan de noordelijke kant veiliger oversteken. Ook in de Huidevetterstraat maken we meer ruimte maken voor voetgangers.” Het verkeer van de Huidevetterstraat naar de Groenplaats en Schoenmarkt wordt dan enkelrichting. Van de Groenplaats wegrijden gaat dan via de Nationalestraat.

Een stad voor voetgangers

De stad autoluw en veiliger maken, dat is het opzet van Via Sinjoor. “In de toekomst willen we voorkomen dat mensen parkeren op het openbaar domein, ook de bewoners. Bezoekers zouden enkel nog maar in de ondergrondse parkings kunnen parkeren, of in de Park & Rides aan de rand van de stad”, aldus Paul Cordy.

De totale duur van de werken is op dit moment nog moeilijk in te schatten. “We willen starten in 2023. Het project zou in verschillende fases verlopen. Er zijn bepaalde delen van de werken die veel impact zullen hebben, andere delen minder. Het is een groot project dus ik denk dat er in totaal toch anderhalf tot twee jaar gewerkt zal worden,” besluit Paul Cordy.

By | 2020-05-20T09:58:04+02:00 mei 18th, 2020|Actua|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment