Creatief in tijden van corona deel 2: Castart

De broers Michiel en Dries Somers vormen samen met ontwerper en goede vriend Diego Boonen het brein achter Castart. Een kledingmerk voor mannen dat zijn oorsprong in Antwerpen kent en op een subtiele manier meer kleur wil toevoegen. De handelsmerk van Castart? Kleding moet je zien, aanraken en passen. Best moeilijk in tijden van quarantaine. “Veel winkels vergeten door de crisis de filosofie van hun bedrijf.”

De eerste stappen die de jongens van Castart hebben ondernomen: de klant geruststellen, duidelijk communiceren en rustig de ernst van de situatie bekijken. “Wij zijn een snelgroeiend bedrijf met een eigen winkel en een eigen merk. Binnenkort lanceren we daarbovenop nog een groot project. Als er dan een terugval is bij twee groeiende kanalen, voelt dat heel benauwd aan. Zeker als je weet dat de klant in de toekomst wellicht niet ongeremd terug zal beginnen winkelen. ”

Een crisis is wellicht het ergste wat jonge zelfstandigen kan overkomen die nog niet zo lang bezig zijn. Daarom heeft de overheid aangekondigd om KMO’s bij te staan waar mogelijk. Al werd het al snel duidelijk dat sommige sectoren voorrang krijgen op anderen. Daarnaast kan elke euro maar één keer worden uitgegeven, en zal er in de toekomst geselecteerd moeten worden wie op steun kan rekenen en wie niet. “Wij hebben de indruk dat de overheid nu vooral bezig is met de huidige brand te blussen, en  dat de toekomst momenteel nog heel onduidelijk is. Er is wel al een paar keer gezegd dat we geholpen zullen worden, maar zonder enige verdere verduidelijking. Wij willen ons lot niet in hun handen leggen, en focussen daarom zoveel mogelijk op intern kapitaal en eigen vermogen.”

 

Kantelpunt

Ook bij Castart liggen de dagelijkse activiteiten en de inkomsten stil, maar de jongens werken nog wel volop van thuis uit. Zo is ontwerper Diego volop bezig aan de volgende collectie. “Het is voor ons belangrijk om de situatie, die wellicht voor niemand in onze sector gunstig is, steeds te bekijken vanuit een positief perspectief. Wij zijn er eigenlijk van overtuigd dat dit een kantelpunt is voor de mode-sector. Bepaalde pijlers, zoals bewust en lokaal winkelen, gaan in de toekomst nog belangrijker worden. Daarom werken we nu aan een strijdplan, zodat we sterker uit deze crisis kunnen komen dan dat we erin gegaan zijn.”

“We proberen ook om onze waarden extra te versterken, nog harder dan voordien. Wij hechten bijvoorbeeld veel belang aan fysiek shoppen. We zijn ervan overtuigd dat kleding, in tegenstelling tot veel andere producten die massaal online worden gekocht, iets is wat je moet voelen. De stof van een trui is iets wat je moet aanraken voor je er verliefd op kan worden. Het zou dan ook volledig in strijd zijn met onze filosofie om in te zetten op online-verkoop, puur omdat dat op korte termijn het slimste is om te doen. Het is belangrijk om zelfs in tijden van crisis te onthouden van waar je komt

Samen sterk

Online shoppen bij Castart kan ter verduidelijking wel, maar verloopt niet zoals bij de meeste winkels. “Wanneer klanten ons een mail sturen met een bepaald artikel waar ze naar op zoek zijn, sturen wij hen door naar de dichtstbijzijnde winkelier. Op korte termijn zou je dat als nadelig kunnen beschouwen, we zouden het inderdaad net zo goed zelf kunnen verkopen. Maar op lange termijn versterkt dat het vertrouwen dat je hebt opgebouwd met de winkelier en benadrukt het extra wat je als merk belangrijk vindt: respect voor elkaar met aandacht voor onze verkooppunten.”

Wat het trio van Castart nog hoog in het vaandel plaatst, is wederzijdse steun. “Wij denken dat het belangrijk is om als modesector samen te werken. We’re all in this together. Er is momenteel maar één concurrentieveld, en dat is online. Je hebt veel boetieks die nu genoodzaakt halsoverkop een webshop maken en hoge kortingen geven. En dat creëert dan een soort vijandigheid binnen de sector. Maar door samen te werken en naar de toekomst te kijken maakt die rivaliteit plaats voor sympathie. We moeten elkaar aanmoedigen en niet egoïstisch zijn, want we gaan elkaar nog nodig hebben.”

Heruitvinding

Als je winkel gedwongen meer dan acht weken de deuren moet sluiten, is het vruchtbaar om die tijd nuttig in de vullen, de aandacht te leggen op dingen die voordien nooit belangrijk leken, of je merk helemaal heruitvinden. Zij die slim zijn, weten waar te beginnen. “De sociale mediakanalen hebben we doorheen de crisis helemaal onder handen genomen. Iets wat we eigenlijk nog nooit gedaan hadden, althans nog nooit zo geconcentreerd. We ondervinden nu dat klaar en duidelijk met de mensen communiceren wel degelijk zijn vruchten afwerpt. We bereiken meer mensen, ook internationaal. We hebben dan wel de financiële druk op korte termijn, maar we proberen toch ook stappen te zetten waar we van kunnen genieten op lange termijn.”

“De crisis benadrukt voor ons hoe belangrijk het klantencontact is. Zo hebben we normaal gezien de gewoonte om onze klanten één keer per seizoen te informeren,  meer niet. Uit noodzaak doen we dat nu meer en merken we ook hoe voordelig dat is.” Volgens de jongens van Castart is het cruciaal om tijdens een crisissituatie te durven kiezen op lange termijn, en dus niet heel je oorspronkelijke identiteit omver te gooien, ook al kan dat heel beangstigend lijken. Vertrouwen in jezelf en in de klant is fundamenteel voor een gunstig resultaat. “We voelen een enorme steun en extra bewustwording vanuit de consument. Dingen die normaal gezien vanzelfsprekend zijn, worden opnieuw gewaardeerd. Zoals de groei van kleine bedrijven en lokaal winkelen, en dat is een heel positief resultaat van een minder positieve periode.”

door Marie De Saedeleer

 

By | 2020-05-18T14:34:25+02:00 mei 18th, 2020|Creatief in tijden van corona, Dossiers|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment