Creatief in tijden van corona deel 1: Besmettelijke positiviteit

Winston Churchill zei ooit: never waste a good crisis. En gelijk heeft hij. Hoewel de coronacrisis voor veel problemen zorgt, denk: financieel, emotioneel en dan vooral fysiek voor zij die besmet worden, toch weten velen de tijd die de crisis hen schenkt een positieve twist te geven. We pikken oude hobby’s op of leren onszelf er nieuwe aan, gaan aan het sporten en verslinden menig boek. 

Vele zaken werden midden maart gesloten in de greep van het virus. Een donderslag bij heldere hemel met paniek tot gevolg. Tot op de dag van vandaag zijn velen onder ons technisch of zelfs volledig werkloos. 

Om negatieve nieuwtjes te vinden moet je niet ver gaan zoeken. Wij willen zelfstandigen in de spotlights zetten, die ondanks alle miserie zichzelf op een creatieve manier heruitvinden. Vier zelfstandigen die projecten aanpakken die eerder op de lange baan werden geschoven, om zo nog beter uit de crisis te komen. Zoals één van onze interviewees zelf zei: “Het heeft geen zin om te jammeren om kortetermijnproblemen, je kan beter de vruchten ervan proberen te plukken op lange termijn.”

In ons dossier laten we verschillende soorten zelfstandigen aan het woord. Het is nu eenmaal zo dat sommige sectoren harder worden getroffen dan anderen. Ook qua financiële steun (al dan niet gesponsord door de overheid) kunnen niet alle zelfstandigen op dezelfde hulp rekenen. We spraken vier mensen die er tijdens de lockdown toch het beste van proberen te maken. Want wij geloven erin dat positiviteit even besmettelijk kan zijn als een virus

Wat jullie mogen verwachten

18/05/2020: De broers Michiel en Dries Somers hebben twee jaar geleden, samen met ontwerper Diego Boonen het kledingmerk Castart uit de grond hebben gestampt. De filosofie van Castart ligt ‘m vooral in het fysiek winkelen, aanraken en uitproberen. Een uitdaging tijdens een crisis waarbij iedereen verplicht binnen moet blijven.

25/05/2020: Bram Vanhove is drummer bij onder andere Coely en blackwave. Voor hem staat de zomer doorgaans in het teken van festivals en tours. De zomer van 2020 ziet hij op professioneel vlak dus volledig in het water vallen. Een bittere pil om te slikken voor een jonge muzikant. Hij gebruikt de quarantaine om te repeteren en te investeren in een logo en website, maar  droomt van een tijd waarin hij terug kan jammen met zijn medemuzikanten.

1/06/2020:  Dave Haesen vormt samen met Jacob Priggen het duo achter Butchers Coffee. Een lokale koffiebar die al drie jaar onmisbaar is op het Antwerpse Zuid. De gezellige drukte moest jammer genoeg plaats maken voor een take-away service waarbij ze zich aan de nodige maatregelen houden. Ze blijven niet bij de pakken zitten en gebruiken de lockdown als een periode waarin ze Butchers heruitvinden. Zo bliezen ze onder andere hun eigen take-away menu en koffiebranderij Andy roasters het leven in, wat al even op de planning stond.

8/06/2020: Benny Van Den Meulengracht-Vrancx is het hele jaar door organisator voor Antwerp Art Weekend, dat normaal gezien in maart had moeten doorgaan. Daarnaast is hij ook kunstenaar, grafisch ontwerper en DJ. Ondanks dat kunst één van de meest toegankelijke bezigheden is tijdens de quarantaine, is het ook één van de eerste dingen waar onze regering op bespaart.

By | 2020-05-31T08:18:07+02:00 mei 11th, 2020|Creatief in tijden van corona, Dossiers|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment