Antwerps kledingmerk Castart opent eerste multibrandstore

Voor Michiel, Dries en Diego was het moeilijk balanceren op de fijne lijn tussen het behouden van je eigen modieuze visie en het laten horen van je stem in een – tegenwoordig extravagante – menigte. Een logische volgende stap was het voor de twee broers, om Diego te betrekken bij het nieuwe merk Castart als ontwerper. Want alle drie willen ze zich verzetten tegen fast fashion en ketens die hedendaagse mannenkleding verkeerd invullen. “Een subtiele, maar krachtige vernieuwing.”

Castart, de multibrandstore in de Everdijstraat in Antwerpen, opende in oktober zijn deuren. Opvallend veel kleuren en vernieuwende stoffen kenmerken het jonge label. Elke collectie vertrekt vanuit een bepaald artistiek thema. Verschillende disciplines binnen de kunst zijn een vorm van inspiratie, gaande van architectuur tot schilderkunst, tot zelfs film of muziek. Zo was het opvallende kleurgebruik in de schilderijen van Mark Rothko de basis van de allereerste collectie van Castart in 2018. Voor de collectie van dit jaar zijn de kleuren en vormen geïnspireerd op de filosofie van de Bauhaus-beweging.

 

Castart inspireert zich elke collectie op een artistiek thema, zoals de Bauhaus-filosofie

 

Het is voor Castart belangrijk om zich te omringen met visies die passen bij het verhaal dat ze willen vertellen. Het team gaat op de tijdlijn van de kunstgeschiedenis op zoek naar elementen die aansluiten bij wat ze mooi vinden en dat gebruiken ze als houvast om een consistent beeld te vormen. Voor de collectie van volgend jaar baseren ze zich op een zeilboot die van Engeland naar Portugal vaart. Ook een vorm van kunst, omdat de kracht van de zee en de autenthiciteit van de sport een puurheid uitstralen. Eentje dat zeker is van zijn stuk en zich niet vertaalt in logo’s of hypes.

Castart focust zich vooral op duurzaamheid dat gepaard gaat met kwaliteit. Op die manier vaart het merk in tegen de stroming van fast fashion. Kleding is in tegenstelling tot andere producten dat online verkocht worden, veel gevoelsmatiger. Een merk moet je proberen, aanraken en leren kennen voordat je het graag koopt. Een aanpak die vroeger veel meer werd gebruikt als vandaag, maar die wij willen terugroepen met een moderne twist. Kleding draag je in het beste geval meer als één keer, dus vraagt ook om de nodige belangstelling. Automatisch gaat dit de hedendaagse wegwerp-mentaliteit omver gooien, omdat je de kledingstukken eigen maakt en op termijn representeren wie je bent. 

In een online mode-landschap waar de offline-beleving van kledij nauwelijks nog aandacht krijgt, is het belangrijk om een eigen persoonlijk verhaal te vertellen dat je bijzonder maakt. De mensen krijgen veel triggers en grafische kant van het verhaal is daarom ook heel belangrijk. Castart slaagt er in om verschillende vreemde werelden in de kunst te koppelen op een toegankelijke manier.

By | 2019-12-05T09:30:15+01:00 november 22nd, 2019|Luchtig|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment