‘Mobility as a Service’: slim door de stad

Foto: Jana De Ridder

In Antwerpen ontplooit zich een ecosysteem voor alle aanbieders, ondersteuners en gebruikers van Mobility as a Service (MaaS) om alle vervoersmogelijkheden te bundelen. Eerder in oktober 2018 werd de MaaS-vervoerapp Whim al losgelaten op Antwerpen. Nu komt er een vervolg op het verhaal met een oproep voor projectaanvragen.

De oproep staat open voor meerdere projecten in de hoop dat zo meer kan gedaan worden voor de gebruikers. Het doel is om alles te integreren en verbinden, met als gevolg een vergrootte bereikbaarheid voor iedereen die in de stad komt: inwoners, passanten en toeristen.

Open community

“Het MaaS-netwerk moet een open community worden”, aldus Nils Wuytens, projectmanager innovatieve mobiliteit van The New Drive, een onderneming die werkt rond duurzame mobiliteit. The New Drive werd door de stad gevraagd om samen het netwerk vorm te geven. “Door de projecten in een open community te starten, creëren we een kader waarmee externe gemeenschappen ook kunnen ontwikkelen.” Andere steden kijken dan ook naar Antwerpen, want de stad bouwt het MaaS-systeem op vanaf nul. “Antwerpen overlegt met andere steden in de Benelux over MaaS-oplossingen”, zegt Wuytens.

Een ander gewenst onderdeel van de gevraagde projecten is een no vendor lock-in. Wuytens: “Dat wil zeggen dat de MaaS-oplossingen los moeten kunnen staan van bepaalde leveranciers. We willen niet dat er onafhankelijkheden zijn ingebouwd waardoor we zouden afhangen van hun technologieën en prijstarieven om de projecten uit te voeren.”

Inhoudelijke en financiële steun

Naast inhoudelijke ondersteuning door ‘Slim naar Antwerpen’, biedt de stad ook financiële ondersteuning aan van 50% voor de totale kost per project met een maximum van 50.000 euro. Wuytens legt uit waarom: “De projectaanvragers moeten ook zelf achter het project staan en dat aantonen door hun eigen middelen te investeren.”

“Meer de auto laten staan, daar komt het op neer”
– Stijn Vernaillen, projectleider MaaS-projectoproep

De sturende kracht achter de opbouw van het hele MaaS-netwerk is dat er veel mobiliteitsopties beschikbaar zijn, maar dat die vaak over meerdere diensten verspreid liggen. Voor de eindgebruiker wordt het dan een onduidelijk geheel. MaaS kan het antwoord zijn voor het kluwen van vervoerskeuzes, door ze te verenigen op een eenvoudig platform. “Gebruikers overtuigen om meer de auto te laten staan, daar komt het uiteindelijk op neer”, zegt Stijn Vernaillen, projectleider van de MaaS-projectoproep.

In mei worden de goedgekeurde projecten bekendgemaakt. De beoogde projectduur is anderhalf jaar, vanaf de officiële startdatum eind juni.

By | 2019-04-16T12:55:21+02:00 april 15th, 2019|Actua|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment